A BMW 6-os sorozata

2003-ban bemutatták az új 6-os BMW-t, azt azonban kevesen tudják, hogy a modellnek komoly előélete van a cég történelmében.

1976 - 1989: E24

Történet

Tekintsük át, hogy mi is ez a 6-os BMW, gyári kódján E24. A modellt még 1976-ban mutatták be, először pedig a 633 CSi változatban lehetett hozzájutni. Akkoriban ezt luxus-sportautónak pozícionálta a gyár, ennek nyomatékosítására bele is raktak egy 3210 köbcentis, közel 200 lóerős motort, amely - mondani sem kell - a hátsó kerekeket hajtotta. A sportosságot hangsúlyozandó 1980-ban sport-felfüggesztéssel, metálfénnyel és könnyűfém felnikkel gazdagították a hatos felszereltségét, valamint kijött az első 635 CSi is, amit mindössze két és fél évig gyártottak, így ma igazi kuriózumnak számít a BMW kupék között. Ez 218 lóerős volt, nulláról százra mindössze 7,4 másodperc alatt gyorsult, végsebessége pedig 220 km/óra. A 635 CSi verzió azonban nem szűnt meg, mindössze új motort kapott, melynek köszönhetően egy kicsivel nagyobb lett a végsebessége. Az "olcsó" változatot is megcsinálták a bajorok, ez volt a 628 CSi, ami a gazdaságos üzemeltetés jegyében "mindössze" 184 lóerős teljesítményt csalogatott elő a 2788 köbcentis motorból.

Természetesen a méltán híres M-verzió is létezett a típusból, ezt M635 CSi-nek hívták, 286 lóereje pedig alig több mint hat másodperc alatt gyorsította fel álló helyzetből 100 km/órára, maximálisan pedig 250 kilométer megtételére volt képes 60 perc alatt.

A hatoson szinte évről évre változtattak valamit, persze legtöbbször a felszereltségen, így az idők folyamán kapott fedélzeti számítógépet, bőrülést, légkondicionálót, elektromos üléseket és még rengeteg egyéb extrát. A modellt egészen '89-ig gyártották, majd utód nélkül tűnt el ideiglenesen a süllyesztőben, illetve a 8-as vitte tovább a "luxuskupé á la bajorok" életérzést.

A hatos a hazai viszonylagos ritkaságától függetlenül is ismerős, elsősorban a frontkiképzés miatt, ami a sokak által imádott cápaorrot kapta, mely szép ék-alakban közelít a szélvédő felé. A forma egyébként zseniális, hiszen még közel 30 év távlatából is sokak figyelmét felkelti, a nem elhanyagolt példányok pedig még most sem rozsdásodnak és a szétrohadást is sikerült elkerülniük.

Az anyagok minőségében sem lehet különösebb kivetnivaló, hiszen több autóban is még az eredeti bőrülés volt, amely kissé kopottasan bár, de jól szolgál mind a mai napig. Ám nem ez a beltérben a legfeltűnőbb, hanem az, hogy a hatalmas külső méterek ellenére a hátul ülőknek igen kicsi helyük van. Az első ülésekkel nincsen gond, hiszen a márkához híven akár egy horvátországi út sem okozhat maradandó elváltozásokat, a hátsó térkínálat hiányosságai miatt azonban ez mégiscsak inkább egy 2+2 üléses autó.

Utazóautó

Ott viszont még a mai autók viszonyában is jelesen teljesít a BMW, túraautónak ezért tökéletes választás a hatos, ráadásul még a csomagtartója is emberi méterű, így az asszony sem zsörtölődik, hogy otthon kell hagynia a három gardróbszekrényi ruháját. Fogyasztására sokan sokfélét mondtak, ám 10 liter alatti értékeket egyikük sem emlegetett, a 12-14 literes városi és a 10 liter körüli országúti inkább a jellemző, a hatost tehát nem takarékos városi autónak találták ki.

A kupé talán legnagyobb erénye azonban a megbízhatósága, hiszen erre Magyarországon egyik tulajdonos sem panaszkodott. Az E24 rendesen össze van rakva és nem esik szét, feltéve ha nem az ukránoknál utángyártott alkatrészeket teszik az eredetiek helyére. A hatos így még ma is egy kiváló autó, ám itthon sajnos igen nehéz jó állapotban lévő példányt találni. Külföldön akár már 1.000 euróért is hozzá lehet jutni egy 635-öshöz, ám az igazán jó állapotban lévőkért jellemzően inkább 5-7.000 európai pénzt kérnek, vagyis olyan másfélmillió forintot kell leszurkolni érte. Akinek pedig egy kvázi szalonállapotú Alpina változatra fáj a foga hatosból (B7), az is megkaphatja szíve választottját, olyan 33.000 euróért, vagyis közel kilenc millió forintért. Ez azonban még mindig igazán akciósnak tekinthető az új 6-oséhoz képest, hiszen most, 2005-ben a 645Ci alapára 22,9 millió forint, a 630Ci-é pedig 18,9 millió. Az E24-ben ráadásul nincs iDrive...

Ide kattintva megtekinthető egy átfogó adattáblázat.

Folytatás a második oldalon...