Magatartás- és viselkedésformák II.
Viselkedéskultúra
Készítette: Juhász Gábor G-301i
AZ ILLEMSZABÁLYOK FEJLŐDÉSE
A történelem egyes korszakait az állami élet
szervezetén, társadalmi-gazdasági berendezkedésén, vallási, művészi és tudományos
irányzatain túl a társas élet, a társadalmi szokások is jellemzik. „Föltehető,
hogy Árpád és népe Vereckénél bejövet még magával hozta Ázsia szűkszavúságát,
a magába mélyedő, ennenmagától választ váró, visszhangot nem igénylő mély
hallgatásokat - írta egy könyv előszavában Örkény István. - De miután épp itt
találtak hazára, a népek országútján, ... lassan megeredt a szavuk."
Az időszámítás
előtti korokból ugyan kevés illemtani vonatkozású munka maradt fenn, ám ezek is
meggyőzően bizonyítják az illemszabályoknak a joggal és az erkölccsel való
szoros összefonódását; például Manu törvényei az i.e. 2-3. évezred
Indiájából. A törvényeken és az erkölcsi szabályokon túl minden klasszikus
társadalomnak megvolt a maga illemkódexe is. A „Tévedni emberi dolog"
szerzője, Theognisz (i.e. 6-5. század) tanítványa számára étkezési
illemtant írt, s ennek előírásai gyakorlatilag ma is érvényesnek tekinthetők. Arisztotelész
(i.e. 384-322) bölcs mondása nem véletlenül vált szállóigévé, hiszen mindmáig
minden illemtan alapja: „Az ember (természeténél fogva) társas lény." Hérakleitosz
(i.e. 530-470) versbe is szedte a korabeli ildomos viselkedés egynémely
szabályát:
„... ne az útra vizelj, se menetközben, se ruhátlan, el ne feledd, hogy az éjszaka is szent isteneinké. Istenes és megfontolt
férfi leguggol ilyenkor, vagy keres egy kerítést, odaáll udvar fala
mellé."
„Illőt ha kérdesz,
illő lesz válaszom" - tanította Euripidész (i.e. 480-406), néhány évszázaddal
később pedig Marcus Fabius Quintilianus római szónok ezt: „Nem mindenütt szabad
vagy illő ugyanaz a dolog."
Míg a görögök a
diplomáciai küldetésben járóknak sérthetetlenséget
biztosítanak és tisztelettel veszik körül őket, addig nem nagyon járultak
hozzá az idegenekkel való érintkezés
külső formáinak fejlesztéséhez. Azonban megvetették alapjait a hivatásos és jól
felkészült irattárosok képzésének: a későbbi protokoll nagy hasznát látja
ennek.
Különösen a
bizánci császárság idején vált szokássá, hogy a hivatalos rendezvényekről feljegyzéseket
készítsenek, mert e papirusztekercsek tartalmát később megtanácskozták, elemezték.
A tárgyalás, megfigyelés, pontos jelentésküldés szükségességét az indokolta, hogy
Bizánc - katonai erő híján - a barbárokat egymásnak uszította, vagy a
határaihoz legközelebb került törzsekkel szövetséget kötött, megvásárolva
barátságukat. A konstantinápolyi udvarnak mindehhez pontos értesülésekre volt
szüksége. Sok mindent kellett tudni az egyes barbár despoták vágyairól, gyengéiről,
céljairól, ellenségeiről. Ezért jó megfigyelőképességű és biztos ítéletű
megbízottakat kellett hozzájuk követségbe küldeni. Így alakult ki lassan a hivatalos
diplomata típusa. Így került az erős hangú követ, majd a jó szónok helyére a jó
megfigyelő.
A császárnak való
jelentéstétel rendjét az udvari protokoll szigorúan előírta, és dokumentálta. VII. Konstantin Ceremóniakönyve (912) a
követfogadásokon és kinevezéseken túl mindenre kiterjedő leírást tartalmaz a bizánci
udvar szertartásrendjéről a császár felkelésétől, fürdésétől az étkezésen és a
kilovagláson át a gyászszertartásokig. Korunk számára ennek az évezredes protokollnak
a legfőbb tanulsága az, hogy a túlságosan bonyolult rendszer önmaga halálát
okozhatja. Bizáncban ugyanis az újonnan kreált, tényleges hatalommal nem járó
rangokat képtelenség volt beilleszteni az udvari hierarchiába, s ez állandó
vitákhoz vezetett.
A korai középkorban
mindinkább elterjedő nemzetközi protokollban a követségek fogadása és a velük
való bánásmód igen szigorú formaságokhoz volt kötve. Az államok túlnyomó része
abszolút önkényuralmat gyakorló fejedelmek irányítása alatt állott, akik megkövetelték
a tiszteletadás fokozott külső jeleit.
Mivel a követségek - rendszerint igen nagyszámú küldöttségek - zömmel a
háború és a béke kérdéseinek megtárgyalására érkeztek, a fogadó fél
fegyveresekkel vette őket körül (hogy a fogadó ország népe, ellenséges érzületből,
ne bántalmazhassa a delegációt, illetve, hogy a követség se tehessen kárt a
fogadó uralkodóban). Ennek a szokásnak a maradványa az a napjainkban is
szokásos szertartási mozzanat, hogy a követek megbízólevelének átadásához
díszegységet vezényelnek ki.
A bizánci protokoll
szabályainak ismerete Velence közvetítésével terjedt el Európában, ahol az
udvari etikettről szóló első értekezést Burgundia hercege, III. (Jó) Fülöp (1379-1467)
írja. Előtte a Canterbury mesék szerzője, Geoffrey Chauter már papírra
vetette, hogy „Ha bármit illőképpen adsz
elő, / Nem lehet szó és tett
különböző." A 15. században a Velencei Köztársaságban súlyos büntetést, akár
halált is - helyeznek kilátásba azoknak, akik idegen küldöttségekkel érintkezni
merészelnek. És ugyanebben a században - éppen Itália városállamaiban -
kezdik felváltani az alkalmi követségek rendszerét az állandó követségek,
mégpedig oly módon, hogy a követek missziója fokozatosan egyre hosszabb időre
terjedt ki. Az első állandó követséget valószínűleg Sforza milánói herceg
alapította Genovában 1455-ben - majd
mások is követték példáját.
Három évszázad telt el, mire az államfők
rangsorolásából és a nagykövetek, követek, illetve legátusok, orátorok,
nunciusok, komisszáriusok és prokurátorok egymást megelőzni kívánó tömegéből
kialakult a mai diplomáciai protokollban is alapvető fontosságú diplomáciai
rangsor. A követekkel való bánásmód szorosan összefüggött uralkodóik hatalmi
helyzetével.
A központosított
európai hatalmak kialakulásával az etikett is megerősödik, és hatásköre bővül.
Spanyolországban a XVI. században olyan szigorú etikett szabályozza az udvari viselkedést,
hogy egyes szabályok megszegéséért halálbüntetéssel lakol az illetlen. A spanyol
etikett külsőségekhez mereven ragaszkodó fény- és pompakeveréke a
burgundi udvari ceremóniákból) fejlődött ki és II. Fülöp uralkodása
(1556-1598) idején érte el csúcspontját. Apja, V Károly egyike volt minden
idők legnagyobb ceremóniamestereinek, s meg kell hagynunk, az alma nem esett
messze a fájától. A spanyol etikett szertartásainak alapja a királyi
személyiség felsőbbrendűsége. Egy jellemzés szerint: „Az uralkodó személye
körüli szolgálat szigorú szabályozása, az előírások pontos megtartása, a
mérhetetlen luxus az öltözékek és ékszerek, szőnyegek és baldachinok áradata a
térdhajtások, meghajlások és megszólítási formák merev, áthághatatlan
szabályai nemcsak a király személyének dicsőítését, hanem egyben a nép
félrevezetését és megfélemlítését is jelentették."
A madridi királyi udvarban
a napi élet minden egyes mozzanatára külön hivatal vigyázott. Érdekes lehet az
étkezések ceremóniája. Ennek rendjére
olyan méltóságok ügyeltek, mint a főtálalómester vagy a főgyümölcsmester
(reszortja az volt, hogy friss és ízletes gyümölcs kerüljön a királyi asztalra),
illetve a mai sommelier elődjének tekinthető főpincemester, továbbá a
főmártogató, aki persze nem mártogatott, hanem az étkek ízletességét ellenőrizte.
Minden fogást külön-külön, szertartásszerűen megvizsgáltak - még a fűszereket
is -, nemcsak az íz szempontjából, hanem elsősorban azért, hogy a koronás fő megmérgezését
megakadályozzák. Az étkeket sorban felhordták az uralkodónak, aki némán
rámutatott arra a tálra, amelyiknek tartalmából enni kívánt - a többit
érintetlenül elvitték. Az egész étkezés néma csöndben, hangtalanul folyt le -
merthogy ez is előírása volt a spanyol etikettnek.
A francia etikett az illemtan és a protokoll fejlődésének komikus fejezete.
Abban a királyi udvarban, ahol a jó modorhoz kötelezően hozzátartozott a
raccsolás, a társaságbeli kellékekhez az időnként a parókába mélyesztendő
tetűszurkáló pálcika, és ahol XIV. Lajos király még ujjaival nyúlt a tálba,
mert az evőeszközök mai használata csak a 17. században kezdődött,
elképzelhető, milyen ficamokat szenvedhetett ízlés és viselkedés. „Egy bolond százat csinál" - jellemezhetnénk
a francia etikett világának utánzásra,
mi több, majmolásra hajlamos miliőjét.
Ma már csak
mulatni lehet a 17. század megtörtént esetein: amikor az
uralkodó vendéghajjal fedte be kopaszodó fejét, az előkelő világ férfiúi egy csapásra
elkezdtek parókát hordani. Amikor XIV.
Lajos egy orrműtét után sebkötéssel az arcán jelent meg a nyilvánosság előtt, vagy
harminc főnemes igyekezett a legkülönfélébb módokon utánozni az uralkodó
szokatlan külsejét. Ha egy király bőrbetegsége miatt egyszer levágatta a
haját, másnap nemcsak az udvaroncok és az egész udvar, hanem a meghívott
előkelő férfisereg is kopasz fejjel jelent meg a fogadáson.
A bálok, fogadások,
vadászatok és fényes ebédek állandó tartozékai voltak a francia abszolutizmus
udvari életének. A király a ceremóniák legapróbb részleteit is legtöbbször
maga dolgozta ki; magánélete és hivatalos ténykedése reggeltől estig, mint sok
felvonásos színpadi mű zajlott le. Az udvari etikett fénykorában például így
szolgáltak fel a francia királynak: A főszertartásmester irányította a
ceremóniát az udvarmesterrel, a főasztalnokkal és a főpohárnokkal. A király egyedül ült asztalánál - a főnemesség
által annyira áhított udvari tisztségek viselői is csak tisztes távolból
szemlélhették az uralkodó étkezését. Amikor elhangzott a kiáltás - „Pecsenyét
Őfelsége számára!" - két testőr lépett elő, majd aranyos botjával az
étkezési szoba ajtónállója, utána a nemesi kenyérfelhordó, az étekkóstoló és az
ezüstkészletek őre. A főszakács ünnepélyes mozdulattal tálalta az ebédet,
majd két gárdista zárta be a sort. Ha a király megszomjazott, újabb kiáltás
hangzott fel: „Őfelsége inni kíván!" Mélyen meghajolva közeledett ekkor a
főpohárnok, mögötte aranyozott tálcán kristályos üvegkorsóban bort és vizet
hoztak. A szolgálattevő pohárnok töltött a kristálypoharakba, majd újabb
meghajlások következtek, és a király csak ezek után nyúlhatolt az italhoz. Az
estebéd protokollja ennél tízszerte bonyolultabb volt, hiszen ott jelen volt az
egész királyi család.
Az udvari etikett
szertartásrendje nemcsak Madridban és Párizsban érvényesült aztán, hanem
folytatódott Bécsben és német földön, sőt II. Katalin orosz cárnő udvarában
is. Az udvari ceremóniák, ünnepségek és ünnepélyek külsőségeinek pompája a
felsőbbség hatalmát és tekintélyét növelte az alsóbb osztályok előtt, amelyek
- járatlanok lévén az efféle szertartásokban - mindezt titokzatosnak, vonzónak
és követendőnek látták. Kevésbé költekező formákban próbálták is átvenni az
etikettet; az udvariasság és az illem külsőségeit mindinkább a hétköznapok
racionalitásához igazítva és erkölcsi tartalommal megtöltve. Mai viselkedéskultúránk
közvetlen alapjai így és ekkor, a polgárosodás folyamatában alakultak ki. A
királyi udvarok és nagyúri szalonok erőltetett társasági szabályait a 18.
századtól egyre inkább felváltja a szélesebb közönség által alakított közfelfogás.
A VISELKEDÉS
KULTÚRÁJA
A 20. század a
legtöbbet a polgári illemtanból mentett át világszerte. A korábbi társadalmakban
érvényesült bonyolult illemszabályok egyszerűsödtek, a legújabb kor forradalmi
változásai átalakították az erkölcsi normákat és így természetesen a viselkedés
szabályait is. Eltűntek az írott vagy íratlan szabályok közül azok, amelyek
az alárendelt osztályok viselkedését írták elő, s lassanként utat tört magának
az egyenjogúság elismerése is. (Az 1804-es francia polgári törvénykönyv
például megtiltotta, hogy a férjes asszonyoknak joguk legyen az önálló szerződéskötéshez,
és ezt a hátrányos megkülönböztetést csak 1938-ban szüntették meg.) Kifejlődtek
a társadalmi demokráciának megfelelő illemszabályok s megkezdődött ezek
összegyűjtése, feldolgozása.
Az egyik ilyen,
bizonyos értelemben mindmáig klasszikusnak tekinthető gyűjtemény 1788-ban Hannoverben
látott napvilágot Adolf Freiherr Knigge tollából „Umgang mit
Menschen" címmel. „Az emberek
közötti érintkezésről" magyarul is többször megjelent, harmadjára 1821-ben,
amikor is így ajánlotta magát elődeinknek a korszakos mű: „Az emberekkel
való társalkodásról, vagy: Miképpen kellessék minden rendbéli emberekhez magunkat
úgy alkalmaztatnunk, hogy a Világban boldogulhassunk." A könyv célja és tartalma
a szerzői megfogalmazás szerint: „Szabályok nyugodt, szerencsés és hasznos
életformák számára". Knigge munkája az akkori társadalmi szemlélet alapján
az emberek viselkedésének összefoglaló ismerete a 18. század végén. Utazásai és az udvarnál változatos munkakörökben
szerzett tapasztalatai alapján eleven és átfogó képet tudott nyújtani az akkori
viszonyokról.
E könyv rendkívüli
hatással volt kora viselkedéskultúrájára. Sok kiadást megért, számos nyelvre
lefordították. Bölcs szentenciáit széltében-hosszában idézték, habár szigorú szabályait
a kortársak se vették mindig komolyan.
Egy anekdota szerint, amikor Knigge hajótörést
szenvedett, s egy törött árbocrúdba kapaszkodva hányódott a hullámokon,
észrevette, hogy cápa közeledik feléje. Félelmében előrántotta tőrkését, mire
egy hajótörött a közeli mentőcsónakból megbotránkozva rászólt: „No de tisztelt
uram, halat - késsel?”
A múlt század
elejének magyarországi társadalmi szokásait elsősorban nyelvkönyveink tükrében
lehet visszaidézni, rekonstruálni. Íme
például egy „kötelező" társalgás részlete 1804-ből:
„Báró: - Alázatos szolgája a kisasszonyoknak,
az uraknak köteles szolgája.
Antal: - Nagyra böcsülöm, hogy báró uram magát
hozzánk megalázta.
Báró: - Kérem, ne ceremóniázzon az úr. Én az urat szeretem, s mivel hozzám nem
jöhetett, én jövök az úrhoz. A barátság az alázásrul semmit sem tud."
1835-ben a
„nagyságos asszony" ekképp íratta fel szakácsával az ebédnekvalót: „1. Az egyik
őz címer törött lének; 2. Tehénhús mandolás tormával; 3. Tyúkok kartfiolával;
4. Az őz pecsenye a madarakkal, a hozzá tartozandó salátával; 5. Savanyó
káposzta friss disznó-hússal s téjfellel; 6. Pulyka pástétomban; 7. Ecetben
forralt ponty egy tál rákkal; 8. Utoljára tésztából sütött és szokott konfekt.
"A terített asztalnál, pedig efféle társalgás járta: „Itt a mustár, itt a
zöld mártalék, tessék választani. De úgy látom, nincs kenyere. Íme mi csak házi
kenyérrel élünk." „Én azt jobban szeretem a zsemlyénél, kivált, ha puha,
mint ez." „Szolgálhatok virágos káposztával?" „Igen lekötelez kegyed,
én ezt a zöldséget nagyon
szeretem." „S ebből a potykából?"
„Bizony, félek a szálkától." „Asszonyom, megengedi kegyed, hogy egészségére igyam?" „Becsületnek tartom."
„Talán az úr kávéval szokott élni?"
„Az a szerecsenbab nem magyarnak való,
de a kétszersült jó borba mártva
elcsúszik nálam." „Igyunk meg
egyet. Itt az édes borok. Ha úgy tetszik, keljünk fel, s menjünk a
terembe kávét s liqueurt inni"...
Az egységesülő
normákat világszerte a tánciskolák illemtankönyvei kezdik közvetíteni. Az
angolszász világban, 1820-ban ismeretlen szerzőtől megjelent Hints on
Etiquette (Viselkedési útmutató) az úriember, a gentleman fogalmát tette
kiindulóponttá a társasági viselkedés meghatározásában, és ugyancsak „Az
úriember" címet viselte a magyar Szabó István Andornak a jó társaság
szabályairól írott könyve, amely 1923 és 1931 között öt kiadásban jelent meg.
Századunk húszas éveiben világsikerré válik egy amerikai szerző, Emily Post „Etiquett"
című munkája (1922) is, olyannyira, hogy a szerző unokája ma is folytatja a
sorozatot.
Az utóbbi négy
évtized diktatúrája nemcsak a szellemi életben vágott rendet, hanem jókora
pusztítást vitt végbe a hétköznapi és a politikai protokollban is. Az
erőltetett egyenlősdi eltüntette a társadalmi élet színeit, száműzte a
kézcsókot, urizálásnak minősítette a jó modort és az „elvtárs"
uniformizálásával jellegtelenné szürkítette a megszólítást.
A „szocialista illemtan" jellegzetes példája Burget Lajos és Kovácsvölgyi Sándor 1959-ben megjelent, „Hogyan viselkedjünk?" című könyve,
amelynek felfogását jól szemlélteti
egyetlen bekezdésnyi ideológiai alapvetése: „A mi társadalmunkban a demokrácia a hatalmas
többség, a dolgozók osztályrésze, az elnyomás pedig csak a megdöntött uralkodó osztályoké s társadalmunk más nyilvánvaló
ellenségeié. Úgy is mondhatjuk, hogy
a demokrácia soha olyan széles körre nem terjedt ki, mint ma, és ezzel együtt a
politika, az államügyekbe való beleszólás soha nem volt olyan nagy tömegek
sajátja, mint ma."
A rendszerváltást
követően ismét létjogosultságot kaptak a társadalomban az európai, polgári
értékek, a politika és a diplomácia protokollja, pedig még közelebb került a nemzetközi
gyakorlathoz. A modern viselkedéskultúra elsajátítása iránt világszerte megnyilvánuló
igény, reméljük, nem megy ritkaságszámba ezen túl Magyarországon sem.
NEMZETI SAJÁTOSSÁGOK
A jó modor, az
illem követelményei általában nemzetköziek. Nem modortalan azonban a finn, ha
nem kíván a terített asztalnál jó étvágyat, nem udvariatlan az a japán férfi, ha
felesége előtt megy be valamely helyiségbe, s nem követ el illetlenséget a
mexikói, ha késéssel érkezik egy protokolláris rendezvényre. Ezek az eltérések
a honi etikett sajátságaiból adódnak.
Ha
összehasonlítjuk a világ különböző illemszokásait, azt látjuk, hogy az alapok
csaknem mindenütt egyformák: különböző korok és némelykor ellentétes
felfogások hagyományaiból a társadalmi fejlődésnek megfelelően alakultak. A
célhasonló: zavartalanná tenni az érintkezést az emberek között, részben meggyőzés,
részben példa útján. Kötelezni az egyént, hogy figyelemmel legyen környezetére
és a külvilágra. Ez a kötelezés, ha nem is éri el a jogszabályok kényszerítő
erejét, ám mindenképpen irányítást jelent.
Korunkban a
technika és a közlekedés adta lehetőségek kézzelfogható közelségbe hoztak
egymáshoz országokat és világrészeket.
Kiszélesült az emberi közösség érintkezése nemcsak politikai, kulturális
és gazdasági értelemben, hanem számos más vonatkozásban is. A világ kicsi
lett, s ennek következtében sokkal jobban látni tarkaságát. A nemzetközi kapcsolatok
fenntartásának, bővítésének alapja nemcsak a nemzetközi tőkeáramlás, a külkereskedelem,
az ipari együttműködés bővítése, hanem egymás jobb megértése, a népek
közeledése is.
Ez nemcsak
nyelvtudás kérdése. A társas élet nem torpan meg az országhatároknál. Különböző
országok különféle emberei számára a közösségben kialakult érintkezés hasonlósága,
a követendő társadalmi illem teszi megnyerővé a kapcsolatokat. Ám e hasonlóság
ellenére léteznek sajátos, csak egy-egy országban megszokott illemszabályok,
még ha a nemzetközi élet gyors fejlődésével mindinkább eltűnőben vannak is. A
világ népei szokáskincsének csak kicsiny hányada tér el a mienktől, de az e
népekkel érintkezők számára fontos az egyes nemzeti viselkedésformák főbb
sajátosságainak ismerete.
A külföldi
tartózkodás a nyelvi, földrajzi és egyéb ismereteken kívül a sajátos helyi
illemszabályokban való jártasságot is megkívánja. Gyakorlatlanságunk folytán
nemegyszer igen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk, arról nem is beszélve, hogy a helybeli szokások, konvenciók
és rítusok áthágása komoly hátrányt
okozhat hivatalos vagy magánügyeink intézésében, külszolgálati munkánk végzésében, külföldi vendég fogadásakor.
EGYSÉGESÜLŐ
ETIKETT
Ma az etikett, a protokoll
alapelemei, szabályai mindinkább egységesülőben vannak, a helyi szokások
ugyanannak a többé-kevésbé általános szabálynak, illemtani normának a derivációi,
egyelőre még módosult változatai.
Az illem, az
illendőség szokásai világszerte
együtt járnak a társadalom fejlődésével, a kultúra és a civilizáció
haladásával. Bár vannak mesterségesen teremtett öltözködési, étkezési,
érintkezési szabályok (a régi világban csak az előkelő etikettformák őreitől
kaphattunk felvilágosítást az egymás közti érintkezés, más szóval az illem
szabályairól, mégpedig oly módon, hogy bizonyos fokig parancsolóan, szinte
megfellebbezhetetlenül jelentették ki, hogyan kell öltözködni vagy táncolni),
e normák legtöbbje mégis szervesen kapcsolódik a mindenkori kulturális színvonalhoz
és fejlettséghez.
Századok ködös
homálya vagy egy-egy nép belterjes szokásrendje legtöbbször eltakarja
egyik-másik illemszabály keletkezésének okát, mint ahogy a divathóbortokra is ritkán
lehet elfogadható magyarázatot adni. Ám
a társadalmi átalakulás és fejlődés nemcsak politikai, gazdasági és
demokratikus értelemben változtatja, alakítja az emberek és a társadalom
arculatát, hanem az élet egyéb vonatkozásaiban is. Ez a változás tükröződik az
emberek érintkezésében és másokkal szemben megnyilvánuló viselkedésében is, olykor
határoktól, nemzetiségi hovatartozástól függetlenül.
Az úgynevezett
jobb társaságok érintkezési szabályai nemzetköziek. A műveltség, a jó modor megléte vagy hiánya sokkal nagyobb válaszfalat emel - meglévőket pedig
lerombol -, mint például a nemzetiség,
valamely kultúrkörhöz tartozás. Egy igazán művelt magyar sokkal közelebb áll
bizonyos szempontból egy földrajzilag tőlünk messze eső ország művelt fiához,
mint saját, de műveletlen honfitársához. Hogy más példát ne említsünk: ha ez a
művelt magyar kimegy Londonba, ott semmi esetre sem kelt oly kínos feltűnést megjelenésével,
étkezési szokásaival, mint amikor egy ugyanazon nemzetiségű, de műveletlen, modortalan
ember kénytelen jól neveltek társaságában megjelenni. Ez a művelt magyar a
legtöbb esetben bizonyára szívesebben fog - normális nemzetközi viszonyok közt
- a vele egy műveltségi fokon álló külföldivel egy asztalhoz ülni, vele egy társaságban mutatkozni, mint olyan
honfitársával, aki még a tisztességes érintkezés szabályait sem ismeri.
E szabályok
elsajátíthatók. Vigyázat: az emberekkel való érintkezés sajátos követelményeket
támaszt, amelyek nem tévesztendők össze valamely szakterületen megszerzett
képzettséggel vagy tudással (etikettből, protokollból nem szerezhető diploma):
a társas élet szokásainak és szabályainak ismerete az általános műveltséghez
tartozik. Az előzékenységet, az udvarias magatartást meg lehet szokni - mindez
tanítható és megtanulható. Egyes
országokban évente etikettkalauzokat adnak ki e célból, regisztrálván az
időközben végbement változásokat, elavult normákat, túlhaladt szokásokat és
új tudnivalókat. Az Angliában, 1820-ban ismeretlen szerző tollából született Hints on Etiquette (Viselkedési
útmutató) után több mint egy évszázaddal megjelent amerikai könyvnek, Emily Post már említett Etiquette-jének, valamint Amy Vanderbilt 1956-ban megjelent munkájának,
a több mint 3 millió példányban vevőre talált Mindennapi Etikett-nek a kelendősége, sikere bizonyítja: világszerte
élénk az igény a viselkedéskultúrára. A különböző nemzetiségű, vallású, nemű és
neveltetésű emberek zöme igényli, és meg akarja tanulni a helyes
társasági-társadalmi viselkedést.
Számtalan példával
bizonyíthatnánk az etikett, protokoll szabálydzsungelében megnyilvánuló
egységesülő tendenciákat, egységesítő törekvéseket. A világútlevél és a demokratizálódás, a
vasfüggöny lebomlása és a csírájában ismét elkezdődő polgárosodás mind több
magyar előtt nyitja meg a külföldre kerülés útját. Külföldön többféle
minőségben tartózkodunk: tartós külszolgálatban, alkalmi kiküldetésben,
munkavégzés címén vagy meghívásra, továbbá magánemberként, mint rokonlátogató
vagy turista.
Magyarországon a közép-európai protokoll szabályait követjük.
Ezek lazábbak az angol udvariasságnál, de szigorúbbak a dél-európai népek udvariassági
követelményeinél, különösen, ami az öltözködést illeti. Az ezekhez való igazodást,
az egyéniséget korlátok közé szorító társadalmi kötelmeket senki sem szereti
igazán, márpedig életünk tele van ilyen kötelmekkel. Amikor ilyen kötelmek között
kell cselekednünk, óhatatlanul rákényszerülünk arra, hogy viselkedjünk.
Jellemünk és vérmérsékletünk szerint lehetünk idegesek, erőszakosak,
türelmesek, mogorvák, tréfálkozók, mert az emberi magatartás végtelen számú
lehetőséget kínál. Ezekben a viselkedési formákban az egyetlen közös cél, hogy
bármiféle viszony - együttműködés, munkavégzés, érdekegyeztetés,
érdekellentét-tisztázás, szórakozás, esetleg feloldhatatlan érdekellentét
rendezése - érdekében képesek legyünk kapcsolatot teremteni egymással.
E kapcsolatteremtés eszközrendszere a viselkedéstechnika.
VISELKEDÉSTECHNIKA
Viselkedésünk,
pontosabban illő viselkedésünk alapelvei történelmileg örök érvényűek. A magatartás, vagyis a másokhoz való viszonyunk
a viselkedésen keresztül jut kifejezésre.
A viselkedésbe beletartozik a társasági megnyilatkozás mindenféle
formája és jelensége.
A jellem az ember
kifejezetten erkölcsi magatartásban megnyilvánuló - tulajdonságainak összessége.
Az egyéni jellemet nem lehet örökölni - átalakítható, formálható és fejleszthető.
A jóra és rosszra való hajlandóság az embernek belső, születés adta tulajdonsága.
Akaratunktól függ, hogy melyik kerekedik felül, melyiket követük.
A jellemet alkotó
tulajdonságok is több csoportba oszthatók, így vannak:
- eszmei társadalmi tulajdonságok
- a munkához való kapcsolódás
- a tulajdonhoz való kapcsolódás
- más emberekhez való kapcsolódás
- az önmagunkhoz való viszonyt jellemző tulajdonságok
- a becsületességre vonatkozó tulajdonságok
- akarati tulajdonságok (például kitartás, bátorság)
A társadalmi
érintkezés az átalakuló társadalomban szilárd jellemerőt kíván, amit meg kell
követelnünk önmagunktól, ha megbecsült tagjai kívánunk lenni egy közösségnek.
A jellem
formálásában, a helyes magatartás kialakításában nagy szerepe van az alábbi
három tényezőnek:
- a helyes magatartási normák tudatosulása,
- megfelelő magatartásformák begyakorlása,
- külső késztetésből, normából belső indíték, erkölcsi követelés válik,
amely a több lehetségesből kiválasztható legjobb cselekedetre ösztönöz.
A lelkiismeret az
a gyakorlatban megszemélyesített erkölcsi tudat, amelynek alapján az ember
saját tetteinek, érzéseinek, gondolatainak erkölcsi helyességét,
erkölcsösségét megítéli.
A lelkiismeret az
egyén önkontrollra való képessége, segítségével az ember képes megfogalmazni önmaga
számára az erkölcsi kötelezettséget, megkövetelni azok teljesítését és elvégezni
tettei értékelését.
A lelkiismeretes
emberben tudatosul a környezete iránti kötelesség és felelősség szubjektív
megítélésének képessége. Csak a lelkiismeretes munkatárs ismeri meg azt a jó
érzést, melyet egy, önmaga elé állított mérce szerint elvégzett jó munka,
magatartás eredményezhet - amit ma köznapian sikerélményként könyvelünk el -,
s amelyet csak a belső elégedettség adhat az egyénnek. Ez kisugárzik
környezetére, és pozitívan hat a mellette dolgozóra is.
Egy
vendéglátásban, protokollban, idegenforgalomban dolgozót nem kell szüntelenül
figyelmeztetni a helyes magatartásra:
saját önszabályozó képessége,
lelkiismerete segíti. Ugyanakkor mindenki találkozhatott már a
lelkiismeret-furdalás nyomasztó érzésével, amely az elmulasztott
kötelességteljesítés, negatív
tartalmú, másokat sértő magatartás, a felelőtlenség következményeként
jelentkezik.
A magatartás
fogalmán értjük a munkában, magánéletben, másokkal való érintkezésben
végzett, erkölcsi jelentéssel bíró cselekedetek összességét. (Míg az erkölcsi
tevékenység fogalma csak a céltudatos és erkölcsileg motivált cselekvéseket
jellemzi, a magatartás fogalma kiterjed az ember összes tettére.)
A magatartás
jellemző az egyénre, hiszen az ember
viszonylag hosszú időszakban végrehajtott tevékenységének összessége. Az udvarias,
becsületes, figyelmes, segítőkész ember a munkahelyén, a családban és embertársai
körében is ilyen.
A magatartás
kialakulásában döntő szerepet játszanak
- elsősorban a családi, valamint a társadalmi, munkahelyi körülmények
szabta szokások, követelmények,
- a kultúra, kulturáltság,
- a pszichikai beállítottság és - az
erkölcsi tudat.
A protokollban,
vendéglátásban és idegenforgalomban dolgozók először különböző szabályozásokban,
normaként, szakmai előírások, vezetői intelmek, idősebb munkatársak útmutatásai
alapján ismerik meg a tőlük elvárt helyes magatartási formákat, később azonban
már azonosulni tudnak a norma adta értéktartalommal, és ez a külső követelés
belső indítékká válik, vagyis a norma megvalósítása a természetes
cselekedetükké, tulajdonságukká, magatartásukká alakul át.
A magatartást
nemcsak a társadalmi szabályok betartása vagy figyelmen kívül hagyása
jellemzi, hanem a szabályok alkalmazásának mikéntje is. A túlzás e téren lehet
gúny vagy sértés, egy figyelmetlenül megadott udvariassági gesztus kifejezhet
lenézést is. A szabályok formális betartása mellett is a magatartás sokféle
árnyalata érezhető. A legkorrektebbeket illedelmességnek nevezzük.
A magatartás,
vagyis a másokhoz, környezetünkhöz
való viszonyunk a viselkedésen keresztül jut kifejezésre. A viselkedésbe
beletartozik a társasági megnyilatkozás mindenféle formája és jelensége. A
viselkedés formaságai a következő alapszabályokra épülnek:
- tiszteletadás: udvariassági formákban megnyilvánuló gesztus, amelyben nem kö vetendő sem a
paritás („amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten"), sem a tiszteletadás
túlzásba vitele (hajbókolás, megalázkodás). Alapvetően, mint emberek, de a hivatalos beosztás, a társadalmi rang szerint vagy a nemzetközi szokásoknak megfelelően
is cserében olyan tiszteletadást várhatunk
el mi is másoktól, amilyet magunk
tanúsítunk.
- határozottság: véleményünk, kijelentéseink egyértelmű vállalása, elkerülve a dicsekvést,
hencegést, saját személyünk szerepének eltúlzását, ugyanakkor az alábecsülést
is. Optimális, ha a határozottság szerénységgel párosul.
- mértéktartás:
legyen jelen minden megnyilvánulásban
a hangerőtől az öltözködésen és a gesztikulációkon át az étel- és italfogyasztásig.
Kerüljük a túlzott hallgatagsággal, a társaságból való kilógással, a
félrevonulással, illetve az erőszakolt hangadással, magunk másokra kényszerítésével
keltett feltűnést.
- jó
ízlés: Ráérzéssel társulva minden helyzetben pótolhatatlan segítséget
jelent. Többféle nemzedéki ízlés él együtt békétlenül. Az illem tárgykörébe tartozó
dolgokon lehet vitatkozni, az ízlésen nem. Az illedelmes ember régen tudja, hogy
a „jobb-e a marhapörkölt, mint a natúrszelet" vagy „szebb szín-e a rózsaszín,
mint a világoskék" jellegű ízlésbeli vitákban csakis a „nekem jobban
tetszik" vagy „jobban ízlik" fordulatok használhatók.
- tapasztalat:
Tudatosításához szükség van mások viselkedésének megfigyelésére és
magunkban való értékelésére.
A
viselkedéskultúra a mindennapi magatartás formáinak összessége, amelyben e magatartás
erkölcsi és esztétikai normái külsőleg is kifejeződnek. Az erkölcsi normák a
tetteink tartalmát határozzák meg, a viselkedéskultúra viszont azt tárja fel,
hogy milyen módon valósuljanak meg a viselkedésben az erkölcsi követelmények,
milyen legyen a viselkedés külső formája, mennyire vált az egyén mindennapi
munkájának, életének szabályaivá, szokásaivá.
A vendéglátásban
és idegenforgalomban dolgozók viselkedése mindig tükrözze azt a készséget, hogy
a vendég kívánságainak magas fokú kielégítését kívánják szolgálni. A jó modor,
a tapintatos viselkedés megkönnyíti az emberek együttélését. A munkahelyen, ahol
dolgozunk, nincs helye a vendég jelenlétében folyó magánbeszélgetésnek, a pult
mögötti vagy az étterem valamely részében történő csoportosulásnak. (A belépő
vendég ilyenkor úgy érezheti, hogy senki sem figyel rá, őt itt nem vendégként
kezelik, mert Iám, a dolgozók magánbeszélgetése fontosabb, mint az ő vásárlási
szándéka iránti érdeklődés.) Vendéglátó a vendég előtt sohasem ásít. Ha valamelyik kollegájával közölni kíván valamit,
mindig odamegy a közelébe, és halkan szól, soha nem kiabál át a vendégek feje felett.
A magatartáskultúrához a nyugodtság, higgadtság szintén
hozzátartozik. Egy vendéggel a
vendéglátóipari dolgozó még akkor sem áll le hangoskodni, ha a vendég valamire
vagy a dolgozó személyéra sértő megjegyzést tett. A higgadt jómodor
szabályainak megtartása a vendéglátásban és idegenforga-lomban dolgozóknak
munkaköri köteIességük. (Amennyiben a dolgozó úgy érzi, a vitát egyedül nem tudja lezárni, hívja a vezetőt, aki majd intézkedik, s aki meg
fogja találni a módját annak, hogy a vitát megfelelően elintézze.)
A viselkedés és
magatartás pszichológiája azt tanítja: ahhoz, hogy valamit megtegyünk - legyen
az akár a legegyszerűbb, leghétköznapibb tevékenység is - két fontos tényezőre
van szükség:
- egy szükségletre, amely mindig valaminek a hiányát jelenti,
- valamilyen múltbeli tapasztalatra vagy tudásra a tevékenység eredményét
illetően.
Ha valamelyik felvétel hiányzik, nem jön létre a cselekvés.
Ahhoz tehát, hogy az embereket
bizonyos tevékenység elvégzésére rávegyük két feltételt kell megteremteni:
- szükségletet kell létrehozni a tevékenység elvégzésére (érintett
szakterületeinken ezt a feltételt igyekszik teljesíteni a megfelelő reklám és
propagandamunka);
- tudatosítani kell a megteremtett szükséglet kielégítésének Iegcélszerűbb
módjait azokban az emberekben, akikkel üzleti vagy munkakapcsolatban állunk.
Az ember
viselkedésének, valamennyi tevékenységének megértése elsősorban a motiváció,
az indítóokok ismeretén alapul. Az emberi tevékenység egyik legalapvetőbb törvénye
ugyanis a motivációtörvény. (Motivációnak nevezzük az indítóokok összességét, amely
egy cselekvés végrehajtását belsőleg indokolja és mozgatja. Az indítóok
minősége és ereje többé-kevésbé
megszabja a cselekvésbe bevetett erőfeszítés mértékét.) A motiváció törvénye
azt a tételt mondja ki, hogy az ember
semmilyen cselekvést nem hajt végre
anélkül, hogy erre valamilyen belső vagy külső indítóok ne késztetné.
Magatartáskultúránkban,
viselkedésünkben végső soron azért (is) különbözünk, mert az indítóokok vagy
motívumok helyzetenként és egyénenként is különböző színvonalúak lehetnek.
Mindenki, akinek a munkaköréhez tartozik az emberek cselekvésének valamilyen
irányú befolyásolása, összetalálkozik azzal a kérdéssel, hogy valaki miért
teszi ezt vagy azt, de főképpen azzal, miért nem tesz meg valamit, amit
elvárnánk, vagy szeretnénk tőle.
Egyes esetekben előfordulhat, hogy egy cselekedet
tényleges indítóokát nem ismerjük, s az ezért teljesen értelmetlennek tűnik
számunkra. Az is megeshet, hogy önnön magatartásunk, saját viselkedésünk
motívumaival nem vagyunk tisztában, mert azok nem tudatosodnak bennünk. Ilyen
esetekben a cselekvés magát a cselekvőt is meglepheti, de indítóokai az ilyen
cselekvésnek is vannak.
Szerencsés esetben
az ember talál magának olyan hivatást, amely alkalmas az úgynevezett én-kiteljesítési
igény kielégítésére. Ebben az esetben is fontos azonban, hogy a társadalom
felismerje az emberben rejlő teljes lehetőségeket és hozzásegítse az egyént ahhoz,
hogy képességeit kibontakoztassa, érdeklődését minél teljesebb mértékben kielégíthesse
a munkavégzés során. Magatartása, viselkedése így mind kevésbé lesz terhes számunkra.
Forrás: Ottlik Károly: PROTOKOLL –
Viselkedéskultúra a mindennapok gyakorlatában