Eredeti link: http://prohardver.hu/c.php?mod=20&id=167
A lézernyomtató
Lézersugár hatására azzal arányos elektromos töltés generálódik a
nyomószalag vagy nyomódob pontjaiban, az ugyancsak elektrosztatikusan
töltött tonerből a megvilágítással arányos mennyiségű festék tapad a
szalagra vagy dobra, végül ezt nyomjuk a papírra, amin hő vagy nyomás,
de leginkább mindkettő hatására a kép rögzül. Ez persze csak úgy lesz
színes, ha a folyamatot több színnel megismételjük. Ezek a cián, sárga
és bíbor (CYM -- a nyomtatók ezt a három színt használják, ellentétben a
monitorokkal, TV készülékekkel, amelyek az RGB -- piros, zöld és kékkel
operálnak.). Sőt, negyedikként még feketét is (CYMK).
Az optikában járatosak most felkaphatják a fejüket, minek oda a fekete,
hiszen az már, mint minden egyéb szín is, a korábbi háromból
kikeverhető. Ennek két praktikus oka van: ezáltal a képen a fekete szín
"gazdagabb" lesz (a tintasugaras technológiánál látni fogjuk, hogy
miért), másrészt sima szöveg nyomtatásához elegendő csak a fekete tonert
használni. Ez az eljárás nagyon jó, gyors, bármilyen papírra, sőt
fóliára vagy textilre is nyomtathatunk vele, de nagyon drága is, és az
elkészült kép minősége ugyan kiváló, de nem annyira kiváló, mint az
olcsóbb szublimációs technológiáé.
A tintasugaras nyomtató
Az elmélet roppant egyszerű: precízen vezérelt szórófejek folyékony
festéket spriccelnek a papírra. A papír bizonyos számú (kis kiterjedésű)
pontból áll, hogy mennyiből, azt általában magunk állíthatjuk be
bizonyos határokon belül, ezt fejezi ki a felbontás dpi értéke (1200 dpi
körülbelül 50 pont milliméterenként). Ez azonban még nem egy képpont
(pixel). Ugyanis ezekre a pontokra az alapszínek mindegyikéből vagy
lövünk, vagy nem lövünk egy cseppet (egyenlő mennyiségű) festéket, így
azokon összesen csak nyolc szín alakulhat ki (az úgynevezett elsődleges
színek: fehér, piros, zöld, kék, cián, sárga, bíbor, fekete... hogy
miért is nyolc, azt egy kis matematikával megkaphatjuk). A többi színt,
illetve a színek különböző árnyalatait úgy alakítjuk ki, hogy egy
végleges képpont, a kép egy pixele, sok printerpontból áll, amelyeket
megfelelő arányban és alakzatban foglal el a három alapszín, illetve a
fehér, azaz üresen is hagyunk helyeket.
Például a legsötétebb feketéhez mindhárom alapszínből ugyanannyi pont
kell, szépen egyenletesen elhelyezve, világosabbhoz a pontok felét
mondjuk üresen hagyjuk. Ha tehát a nagy fekete képet mikroszkóppal
bámulnánk, sok-sok színes pontot találnánk. De mégsem találunk, a fekete
"gazdag" fekete lesz, mert fekete patron is van printerünkben. Egy
drágább tintasugaras printer néha hat színes patront is tartalmaz, de
semmiképpen sem milliókat, így a barnában mindig is lesznek piros
pontocskák, a szürkében fehérek, stb... Ennek ellenére a képek szemünk
tehetetlenségének köszönhetően nem rosszak. Bármilyen papírra
nyomtathatunk, a jobb hatás kedvéért ajánlatos jobb minőségű papírt
használni, rossz minőségű papírt a sok festék egyszerűen eláztathatja
vagy összemoshatja rajta a képet. Ez a módszer is elég gyors, és a
berendezés elég olcsó is.
A szublimációs nyomtató
A HiTi 630 PL szublimációs printer. Az előző bekezdések fényében már az
sokat elárul a technológia felsőbbrendűségéről, hogy nincs szüksége
fekete festékre, amit magának kikever az "gazdag" fekete. Szóval hogyan
is működik? Szüksége van festékszalagra, ami leginkább színes fóliára
hasonlít, és sajnos a korábbiakkal ellentétben speciális papírra is. A
méret is adott, 10 x 15 cm. A festékszalagon egymást követik a sárga,
bíbor, cián és teljesen átlátszó oldalak. A szalagot a termikus fej
rászorítja a papírra, és a fej hőmérsékletével arányos mennyiségű
festéket diffúzió útján közvetít oda (dye diffusion thermo transfer,
D2T2, de nem szublimál semmi). Így az alapszínek árnyalatainak teljes,
folytonos skálája áll rendelkezésünkre. Mivel az egymást követő
festékrétegek teljesen átlátszóak, a fehér papíron az alapszínek
tökéletesen keverednek.
Egy printer pont egy pixel a képből (!), márpedig ez nem hangzik
rosszul. A HiTi 630 PL nyomtató 300 dpi-s felbontása azt jelenti, hogy
10 x 15-ös képhez a printer driver 1200 x 1800-as, azaz 2.16 megapixeles
képet interpolál, és azt veti papírra. Nehogy megtévesszenek a számok,
ez a 300 dpi sokkal több, mint az előbbi 1200 dpi! Egy irányban 4-szer
több pont eredményeként egy szublimációs pixel helyén 4 x 4-es
tintasugaras pontháló van, amin a színárnyalatokat a nyolc (emlékszel
még, melyik nyolc?) elsődleges színű pontok arányos elhelyezésével
próbáljuk elérni, bizonytalan sikerrel. Nem hivatalos átváltásban azt
szokták mondani, hogy csak a legalább 16 x 16-os tintasugaras háló tudja
imitálni a szublimációs képpontot, azaz 4800 dpi-s felbontás kellene.
Most már érthető, miért hat szemcsésnek a tintasugaras kép, és miért
fényképszerűbb a szublimációs kép.
vissza a feladatok menure