Az operációs rendszer Mach kernelre épül, amely a Carnegie Mellon University vers. 2.5 Mach-jának adaptálása és bovítése. Szolgáltatásai: virtuális memória kezelés, process-ek és azon belül thread-ek felügyelete, process-ek közötti kommunikáció. A rendszer következo szintje a BSD 4.3 UNIX emuláció, a megszokott démonokkal, segédprogramokkal, fájlrendszerrel és parancsértelmezovel. Bár a Mach kernelben is megjelennek már objektumok, a grafikus alkalmazói felület az, amely egy teljes objektum-orientált rendszert alkot. A programozási nyelv Objective-C, a felhasználható objektumokat (osztályhierarchiákat) ún. Kit-ekbe csoportosították. Kit-ek készültek hangmanipulációhoz (Sound Kit), zeneszintézishez (Music Kit), 3 dimenziós megjelenítéshez (RenderMan), adatbáziskezeléshez (DataBase Kit), eszközmeghajtó készítés megkönnyítéséhez (Driver Kit) stb. A képernyo megjeleníto nyelve a Display Postscript. A rendszer hálózati integrációja TCP/IP, NetWare, AppleS hare és Sun NFS protokollokkal oldható meg. Közös hálózatban a NeXTSTEP rendszerek a felhasználó számára egyformán kezelik a helyi és távoli objektumokat, amely az alkalmazások hálózati megosztását nagyon megkönnyíti (Distributed Objects).
Nem hagyhatjuk ki a NeXTSTEP fejleszto rendszerét az ismertetésbol, amelyet a világon egyedülállóan egyszeruen kezelhetonek és produktívnak mondanak. Ezen a platformon az alkalmazás fejlesztés objektum-orientált módon történik, vizuális progamozási eszközök (Interface Builder, Project Builder) igénybevételével. Az alkalmazások felhasználói interfészét a képernyon grafikus formában tervezhetjük meg, az interfészek szokásos objektumaiból építkezve (ablak, panel, nyomógomb, tolóka, input mezo stb.). Az objektumok közötti metódushívások is vizuálisan kezelhetok. Az így létrehozott felhasználói interfészt az érdemi programrészt leíró C, C++, Objective C nyelvu programokkal összedolgozva készülnek el az alkalmazások. Mindez jelentosen lecsökkenti a programozás idejét és a rendszerkészítés inkább építokövekbol való architektúra létrehozáshoz, mintsem a klasszikus programozáshoz hasonlítható, hiszen már a fejleszto rendszerrel gondosan tervezett, multimédia információt kezelo osztályhierarchiákat kapunk, melyekhez nagyszámú kiegészíto osztályhierarchia és objektum készlet vásárolható meg. A rendszer által generált (ún. kövér, "FAT") kód Multiple Architecture Binary (MAB) formátumú, amely az eredeti NeXT gépeken, PC-ken és HP munkaállomásokon egyaránt futtatható mindennemu változtatás nélkül.
Több hasonló operációs rendszer létezik:
Néhány ilyen:
MINIX
NetBSD
BeOS
RISC OS
Elbor-R
System V UNIX
Xenix
NeXTSTEP környezetben az alkalmazások háromféle módon tudnak egymással kommunikálni. A klasszikus "cut- copy-paste" paradigma mellett az alkalmazások szolgáltatásokat (eljárásokat) ajánlhatnak fel egymásnak. A felajánlásokat a rendszer automatikusan nyilvántartja és kezeli. Egy alkalmazás indításakor automatikusan értesül a más alkalmazások által felajánlott szolgáltatásokról, és azok az alkalmazás saját Services menüjében indítás után feltunnek. A Services menü használatával például tetszoleges ablakban kiválasztott szót megkereshetünk az online szótárban (Digital Webster) anélkül, hogy a szótár alkalmazást explicit módon el kellene indítanunk, az alkalmazás indításáról és a kiválasztott szó (mint adatparaméter) alkalmazások közötti átadásáról a rendszer maga gondoskodik. A harmadik fajta alkalmazásközi kommun ikáció az objektum linkelés (object linking). Ez esetben a "paste-and-link" muvelet egy folyamatosan élo kapcsolatot hoz létre a forrásalkalmazás és a célalkalmazás között. Az objektumon a forrásalkalmazással végzett minden muvelet eredménye megjelenik a célalkalmazásban is.
Fejlesztő
Nyelv
OS család
Utolsó finomítás
Platform
Kernel típus
Jogosultság
Next
C, objective C
Unix
3.3 / 1995
Intel x86,Motorola 68000,SPARC
Hybrid
Proprietary EULA
Néhány hasznos információ
A NeXTSTEP felhasználói felületén a rendszeres tevékenységeket szemléletesen, a felhasználó számára könnyen követhetoen és többnyire egyszeruen lehet elvégezni. A fájlok másolása, törlése, linkelése drag-and-drop muveletekkel végezheto. A File Viewer "polcán" (felso ablak mezo) és a jobb oldalt húzódó Appdock-on "karnyújtásnyira" tarthatjuk a gyakran használt alkalmazásokat, fájlokat. A beállítástól függoen a fájlrendszerben tárolt állományainkat Unix listával vagy ikonokkal jeleníthetjük meg. Az ikonra duplán rákattintva elindul az állományhoz automatikusan rendelt alkalmazás, például egy szövegszerkeszto, és általa láthatóvá válik az állomány tartalma.
A képernyo bal felso sarkában látható az aktív (a felhasználói input-ot közvetlenül fogadó) alkalmazás fomenüje (mely bárhol megjelenítheto a jobb egérgomb segítségével is). A fomenürol az almenüket leszakíthatjuk, és tetszés szerint helyezhetjük el a képernyon. A futó alkalmazásokat megjeleníto ikonok az alkalmazás aktiválására, vagy drag-and-drop célpontként használhatóak. Az alkalmazások a fo megjeleníto ablakok mellett gyakran használnak kisebb paneleket (inspectors), amelyekben a fo ablakban kiválasztott elem paramétereit megváltoztatva, az eredmény azonnal láthatóvá válik. A NeXTSTEP felhasználói felülete egy a Macintosh-hoz, illetve Windows-hoz képest ergonómialilag és esztétikailag továbbfejlesztett ablakos grafikus felület, mely általában gyorsan elnyeri a felhasználók megbecsülését.