Hazánk első valóban
állandó közforgalmú lóvasútja Pozsony és Nagyszombat között 1840-46-ban
épült meg, Pozsony-Nagyszombati Első Magyar Vasúttársaság néven. A
vasút alépítményét már úgy méretezték, hogy az később a gőzüzemű vasút
felépítménye számára is alkalmas legyen. Az egyvágányú pályán a
személyszállítást 16 km/h, az áruszállítást 8 km/h átlagos sebességre
tervezték. A pozsony-nagyszombati lóvasút, ámbár forgalma felülmúlta az elképzeléseket, nem bizonyult rentábilis vállalkozásnak; az építés és fenntartás költségei ugyanis igen magasak voltak. Csak nehezen lehetett a bukástól megmenteni. Érdekében Kossuth Lajos is síkraszállt. A vasút 1872-ben szűnt meg mint lóvasút és 1875-ben nyílt meg - gőzüzemre átépítve - Vágvölgyi Vasúttársulat néven. |
![]() |
A
vonal megnyitásakor az első vonatot a "Pest" és "Buda" nevű - társaival
együtt Belgiumból, a Cockerrill cégtől vásárolt - mozdonyok vontatták.
A 33,6 km hosszú
utat Pesttől Vácig 59 perc alatt tették meg. Ezzel
Magyarország is belépett a gőzüzemű vasúttal rendelkező országok sorába
- Európában a 11. államként. A pálya felépítménye 18 kg/fm tömegű, gombafejű, de talp nélküli, 5,5 m hosszú kovácsoltvas sínekből készült. A vasút pesti pályaudvara a mai Nyugati pályaudvar helyén épült meg, de homlokzata egészen a mai Jókai utcáig ért. Az első belga, majd osztrák mozdonyok kazánja 6,25 bar nyomású volt, 50-60 lóerőt (kb. 38-44 kW), fejtettek ki, vezérművük Stephenson-rendszerű, tapadási súlyuk jelentős, 10,9 tonna. A beszerzett személy- és teherkocsik már nagy fejlődést mutattak, négytengelyű forgóvázas kivitelűek voltak. |
![]() |