Szoftverfejlesztes 3 feleéves feladat-Specifikáció

Specifikációs dokumentáció

    1. Rendszer leírása
    2. Autók érkezése és tárolása
    3. Betárolás
    4. Kitárolás
    5. A rendszer geometriai és futási paraméterei
1.Fejezet: Rendszerleírás


1.1 A rendszer leírása


Az ábra többszintes automatizált palettás parkolóházat mutat. A beléptető rendszeren keresztül a belépő, vezető nélküli gépkocsi sorban állás után a szállítópályáról az alsó szinten belép a felvonóban lévő palettára. A felvonó felviszi a gépkocsit az egyik tároló szintre. A gépkocsit átadja a felvonó a jobboldali vagy a baloldali szállítókocsinak. A szállítókocsi a rakott palettát egy szabad helyre viszi, és ott leadja. Ha kitárolás szükséges valamelyik paletta-szállítókocsi kiviszi a felvonóhoz a gépkocsit. A gépkocsi a kiléptető rendszeren keresztül a gépkocsivezetőhöz kerül.

1.ábra: Automatizált parkolóház 3D modellje


1.2 Autók érkezése és távozása


Az autók érkezésének szimulálására Gauss eloszlást választottunk, mivel ezzel jól modellezhetjük az autók érkezését a véletlent is beleszámítva, ha korábbi tapasztalataink alapján megtudjuk mondani a várható értéket és szórást. A parkolási időt egyenletes eloszlással modelleztük egy minimális parkolási idő (nincs értelme rövidebb ideig leparkolni egy ilyen parkolóházba) és egy maximális idő között (nem tartózkodhat ennél tovább egy kocsi a parkolóházban).
Érkezések várható ideje: 75 s
Szórása: 9 s
Minimális parkolási idő: 1800 s (fél óra)
Maximális parkolási idő: 28800 s (nyolc óra)


1.3 Betárolás


A beérkező kocsi a beléptető rendszeren áthaladva megkapja egyedi azonosítóját (egyesével növekedő szám) és beáll a sorba. A kocsi tulajdonosa megkapja ezt a számot, mivel szüksége lesz rá autója igényléséhez. Amikor sorra kerül a logisztikai rendszer megállapítja az optimális időköltséggel rendelkező parkolóhelyet és ezt a célcímet hozzárendeli a gépkocsi azonosítójához. A lift elszállítja a célcímben szereplő emeletre. A jobb vagy baloldali (a címben szerepel) palettaszállító kocsi elszállítja a címben szereplő parkolóhelyre a kocsit.

1.4 Kitárolás


Amikor jelentkezik a gépkocsi tulajdonosa az autójáért a logisztikai rendszer kikeresi a gépkocsi címét és odairányítja a parkolóhelyhez tartozó palettaszállító kocsit a megadott címre. A kocsi elszállítja a lifthez a gépkocsit és leadja a liftnek mikor az szabad lesz. A lift a kiléptető rendszerhez szállítja a gépkocsit, ahol a tulajdonos elintézi a számlázással kapcsolatos teendőit.

1.5 A rendszer geometriai és futási paraméterei


A program megvalósítása során törekedtünk a szabad átkonfigurálhatóságra, ezért a program nem csak egy szintes, hanem többszintes parkolóház szimulálására is alkalmas, és a geometriai és időbeli paraméterek is szabadon megváltoztathatóak.
Parkolóhely:
Szélesség: 2,5 m
Hosszúság: 6 m
Magasság: 2,5 m
Épület:
Szintek száma: 6 (tároló) +1 (földszint)
Parkolóhelyek jobbra: 10
Parkolóhelyek balra: 9
Kezdeti telítettség: 40 %
Szállítólift:
Sebessége: 1,5 m/s
Manipulációs ideje: 5s
Palettaszállító kocsi:
Sebessége: 2 m/s
Manipulációs ideje: 5s


2. Működési stratégiák


A rendszer az alábbi szabályoknak megfelelően működik:
  1. A kilépő kocsiknak mindig elsőbbségük van a belépőkkel szemben. Ezzel csökkenthető a parkoló telítődésének veszélye, és a tulajdonosnak sem kell annyit várnia a járműjére.
  2. A régebben leparkolt kocsinak elsőbbsége van a később leparkolttal szemben. Aki többet fizet elsőbbséget élvez.
  3. Parkolóhely költség megállapítása. Csak azok a parkolóhelyek vesznek részt a versenyben, amelyek üresek és palettaszállító kocsijuk szabad. A költség a várható szállítási és manipulációs idők összegéből tevődik össze.
  4. A rendszernek nincs információja arról, hogy a kocsi meddig fog parkolni.
  5. A belépő kocsik mindig a legoptimálisabb időköltségű helyre lesznek irányítva.


3.Tesztelési terv


A program tesztelése során a feladat nem csak a programozási hibák felderítése hanem a szoftvert kezelhetőségének a vizsgálata a leendő felhasználói körben, ennek a célja felderíteni hogy az alkalmazók mennyire tudjak a szoftvert hatékonyan kezelni mennyire könnyen igazodnak el a menüpontok között így a szoftver kezelésének betanulási ideje csökkenthető ami költségmegtakarítást eredményez. A másik jelentős feladat a program által készített naplóbejegyzések közérthetőségének vizsgálata a célból hogy a szimulációs adatok közül a tervezés szempontjából lényeges adatok kerüljenek kinyerésre a rendszerből.

4.Fejezet: Felhasználói kézikönyv


A program használata a lehető legegyszerűbb mert így a betanulási idő lerövidíthető és így a program minél előbb használatba vehető. A parkolóház geometriai adatainak és az egyes egységek sebességének és manipulációs idejének megadása után (szimuláció->beállitások) a szimuláció azonnal indítható (szimuláció->szimuláció indítása). A rendszer az éppen folyó műveleteket a felhasználóval közli (a képernyőre írja) az ábra a vezérlő formon elhelyezett csúszkákkal lehet megfelelő látószögbe mozgatni. A szimuláció a (szimuláció->szimuláció vége) menüpont segítségével lehet megállítani és a kapott eredményeket kiértékelni.

 Jakubcsák Dénes & Kovács Attila  G4S5  2003/2004 II. félév