Specifikációs dokumentáció
- Rendszer leírása
- Autók érkezése és tárolása
- Betárolás
- Kitárolás
- A rendszer geometriai és futási paraméterei
1.Fejezet: Rendszerleírás
1.1 A rendszer leírása
Az ábra többszintes automatizált palettás parkolóházat mutat. A beléptető rendszeren keresztül a belépő, vezető nélküli gépkocsi
sorban állás után a szállítópályáról az alsó szinten belép a felvonóban lévő palettára. A felvonó felviszi a gépkocsit az egyik tároló szintre.
A gépkocsit átadja a felvonó a jobboldali vagy a baloldali szállítókocsinak. A szállítókocsi a rakott palettát egy szabad helyre viszi, és ott leadja.
Ha kitárolás szükséges valamelyik paletta-szállítókocsi kiviszi a felvonóhoz a gépkocsit. A gépkocsi a kiléptető rendszeren keresztül
a gépkocsivezetőhöz kerül.

1.ábra: Automatizált parkolóház 3D modellje
1.2 Autók érkezése és távozása
Az autók érkezésének szimulálására Gauss eloszlást választottunk, mivel ezzel jól modellezhetjük az autók érkezését a véletlent is
beleszámítva, ha korábbi tapasztalataink alapján megtudjuk mondani a várható értéket és szórást. A parkolási időt egyenletes eloszlással
modelleztük egy minimális parkolási idő (nincs értelme rövidebb ideig leparkolni egy ilyen parkolóházba) és egy maximális idő között
(nem tartózkodhat ennél tovább egy kocsi a parkolóházban).
Érkezések várható ideje: | 75 s
| Szórása: | 9 s
| Minimális parkolási idő: | 1800 s (fél óra)
| Maximális parkolási idő: | 28800 s (nyolc óra)
|
1.3 Betárolás
A beérkező kocsi a beléptető rendszeren áthaladva megkapja egyedi azonosítóját (egyesével növekedő szám) és beáll a sorba.
A kocsi tulajdonosa megkapja ezt a számot, mivel szüksége lesz rá autója igényléséhez. Amikor sorra kerül a logisztikai rendszer
megállapítja az optimális időköltséggel rendelkező parkolóhelyet és ezt a célcímet hozzárendeli a gépkocsi azonosítójához. A lift elszállítja
a célcímben szereplő emeletre. A jobb vagy baloldali (a címben szerepel) palettaszállító kocsi elszállítja a címben szereplő parkolóhelyre a
kocsit.
1.4 Kitárolás
Amikor jelentkezik a gépkocsi tulajdonosa az autójáért a logisztikai rendszer kikeresi a gépkocsi címét és odairányítja a parkolóhelyhez
tartozó palettaszállító kocsit a megadott címre. A kocsi elszállítja a lifthez a gépkocsit és leadja a liftnek mikor az szabad lesz.
A lift a kiléptető rendszerhez szállítja a gépkocsit, ahol a tulajdonos elintézi a számlázással kapcsolatos teendőit.
1.5 A rendszer geometriai és futási paraméterei
A program megvalósítása során törekedtünk a szabad átkonfigurálhatóságra, ezért a program nem csak egy szintes, hanem többszintes parkolóház szimulálására is alkalmas, és a geometriai és időbeli paraméterek is szabadon megváltoztathatóak.
Parkolóhely:
| Szélesség: | 2,5 m
| Hosszúság: | 6 m
| Magasság: | 2,5 m
| Épület:
| Szintek száma: | 6 (tároló) +1 (földszint)
| Parkolóhelyek jobbra: | 10
| Parkolóhelyek balra: | 9
| Kezdeti telítettség: | 40 %
| Szállítólift:
| Sebessége: | 1,5 m/s
| Manipulációs ideje: | 5s
| Palettaszállító kocsi:
| Sebessége: | 2 m/s
| Manipulációs ideje: | 5s
|
2. Működési stratégiák
A rendszer az alábbi szabályoknak megfelelően működik:
- A kilépő kocsiknak mindig elsőbbségük van a belépőkkel szemben. Ezzel csökkenthető a parkoló telítődésének veszélye, és a tulajdonosnak sem kell annyit várnia a járműjére.
- A régebben leparkolt kocsinak elsőbbsége van a később leparkolttal szemben. Aki többet fizet elsőbbséget élvez.
- Parkolóhely költség megállapítása. Csak azok a parkolóhelyek vesznek részt a versenyben, amelyek üresek és palettaszállító kocsijuk szabad. A költség a várható szállítási és manipulációs idők összegéből tevődik össze.
- A rendszernek nincs információja arról, hogy a kocsi meddig fog parkolni.
- A belépő kocsik mindig a legoptimálisabb időköltségű helyre lesznek irányítva.
3.Tesztelési terv
A program tesztelése során a feladat nem csak a programozási hibák felderítése hanem a szoftvert
kezelhetőségének a vizsgálata
a leendő felhasználói körben, ennek a célja felderíteni hogy az alkalmazók mennyire tudjak a szoftvert hatékonyan kezelni mennyire könnyen igazodnak
el a menüpontok között így a szoftver kezelésének betanulási ideje csökkenthető ami
költségmegtakarítást eredményez. A másik jelentős feladat a program által
készített naplóbejegyzések közérthetőségének vizsgálata a célból hogy a szimulációs adatok közül a tervezés szempontjából
lényeges adatok kerüljenek
kinyerésre a rendszerből.
4.Fejezet: Felhasználói kézikönyv
A program használata a lehető legegyszerűbb mert így a betanulási idő
lerövidíthető és így a program minél előbb használatba vehető.
A parkolóház geometriai adatainak és az egyes egységek sebességének és manipulációs idejének megadása után (szimuláció->beállitások) a szimuláció azonnal
indítható (szimuláció->szimuláció indítása).
A rendszer az éppen folyó műveleteket a felhasználóval közli (a képernyőre írja) az ábra a vezérlő formon elhelyezett csúszkákkal lehet megfelelő
látószögbe
mozgatni. A szimuláció a (szimuláció->szimuláció vége) menüpont segítségével lehet
megállítani és a kapott eredményeket kiértékelni.
Jakubcsák Dénes & Kovács Attila G4S5 2003/2004
II. félév
|