Figyelem!

Ez a rész nem a dokumentumhoz tartozik, hanem tartalmának, szerepének, a RUP-on belül elfoglalt helyének leírására szolgál.


A Vízió (Vision) dokumentum a RUP legelső (kiindulási, inception) fázisában, a követelmény specifikációs munkafolyamat egyik első dokumentuma, amely alapját képezi a későbbi részletes követelmény analízis munkának.


Fő célja a rendszer általános képének megalkotása, a probléma megértése. Ennek érdekében vizsgálja, kiknek az érdekét szolgálja a probléma megoldása (stakeholders), kik lesznek a használói (users), melyek lesznek a legfontosabb hatásai (elsősorban haszna), hol helyezkedik el más, hasonló alkalmazások között, melyek a legfontosabb funkciói, melyek az induló projekt legfontosabb körülményei. Foglalkozik az előre látható kockázati tényezőkkel, a projekt költségeivel.


A dokumentum olvasóközönsége széles, a megrendelő képviselői, menedzserek is beletartoznak. Ezért a rendszert mindig a felhasználó szempontjából vizsgáljuk, és a dokumentum nyelvezete is ehhez igazodik. Nem használhatunk informatikai szakkifejezéseket, vagy ha elkerülhetetlen, azokat definiálni vagy magyarázni kell.



Az alábbiakban ennek a dokumentumnak egy kitölési útmutatóval ellátott, a RUP ajánlásához képest némileg leegyszerűsített mintáját adjuk meg.

Egy konkrét fejlesztés esetén a magyarázatok kitörlésével kaphatjuk meg a dokumentum vázát.


Történet


Dátum

Verzió

Leírás

Szerző

2005. 02. 22.

1.0

Kezdeti verzió

Ficsor Lajos











Tartalomjegyzék

1. Bevezetés

2. Az alkalmazás helye

2.1 Üzleti lehetőségek

2.2 A probléma megfogalmazása

2.3 Az elkészült termék helye

3. Érintettek és felhasználók

3.1. Az érintettek összefoglalása

3.2. A felhasználók összefoglalása

3.3 Felhasználói környezet

3.4. Illetékesek adatai

3.5. Felhasználók adatai

4. A végtermék áttekintése

4.1 A termék kapcsolatai

4.2. A termék használatának előnyei

4.3. Feltételezések és függőségek

4.4 Költségbecslés

4.5. Installáció

5. A végtermék jellemzői, biztosított szolgáltatások

6. Korlátozások

7. Minőségi elvárások

8. Dokumentációkkal kapcsolatos követelmények

9. Kockázat lista

10. Szótár





1. Bevezetés

    Itt szerepelhet a készítendő alkalmazás legáltalánosabb leírása, fantázianeve, ha van, stb.


2. Az alkalmazás helye

Ennek a fejezetnek a célja az alkalmazás által megoldandó probléma elhelyezése a környezetében.



2.1 Üzleti lehetőségek

Az alkalmazás által nyújtott üzleti lehetőségek, illeszkedése a szervezet céljaihoz.



2.2 A probléma megfogalmazása

A fejlesztendő alkalmazás által megoldandó probléma megfogalmazása a leendő felhasználók szemszögéből.

Definiálni kell



2.3 Az elkészült termék helye

Itt az elkészült terméket kell elhelyezni a környezetében. Ennek keretében le kell írni, hogy



3. Érintettek és felhasználók

Ebben a fejezetben össze kell foglalni a rendszer által érintett, és az azt majdan használó személyek / szervezetek alapvető jellemzőit. Először nem a konkrét személyek érdekesek, hanem a beosztásuk, viszonyuk a szervezethez és az alkalmazáshoz stb.

Azt kell tudni megállapítani, hogy az érintettek és a felhasználók mindegyikét összegyűjtöttük-e, hiszen a követelmények az ő szükségleteikből adódnak, és sok esetben tőlük szerezhetők be az ide vonatkozó információk.

Ezek után össze kell gyűjteni az adott szerepet (érintett, illetve felhasználó) reprezentáló konkrét személyeket, ha vannak ilyenek, hiszen velük kell együtt dolgozni a fejlesztés számos munkafolyamatában.



3.1. Az érintettek összefoglalása

Célszerű egy alábbi táblázat kitöltése

Elnevezés

Leírás

Szerep

Magyarázat: Az érintett típusa

Magyarázat: Milyen köze van az alkalmazáshoz?

Magyarázat: Milyen szerepet játszik a fejlesztésben?

Példa: webmester

Példa: Karbantartja és aktualizálja a honlapot, segít a felhasználóknak.

Példa: Bejegyzi a weblapot a szolgáltatónál, tartalommal feltölti és teszteli az alkalmazást.









3.2. A felhasználók összefoglalása

Célszerű egy alábbi táblázat kitöltése

Elnevezés

Leírás

Illetékes

Magyarázat: A felhasználó típusa

Magyarázat: Mit reprezentál az alkalmazással kapcsolatban?

Magyarázat: Melyik illetékes reprezentálja ebben a fejlesztésben?

Példa: tartalom karbantartó

Példa: site adminisztrátor

Példa: a webmester feladat









3.3 Felhasználói környezet

Itt kell leírni mindent, ami a fejlesztés ezen fázisában már tudható a végtermék használatának körülményeiről. Ide tartozhatnak például ilyen információk:



3.4. Illetékesek adatai



3.5. Felhasználók adatai



Ebben a két alfejezetben lehet rögzíteni azon személyek adatait, elérhetőségét, felelősségét, akik a rendszer fejlesztése során az adott szerepekben segítik a fejlesztők munkáját.



4. A végtermék áttekintése

Ebben a fejezetben az elkészítendő termék legfontosabb jellemzőit foglaljuk össze.



4.1 A termék kapcsolatai

Itt írhatjuk le, ha a termék több funkcionális komponensből áll.

Ha a termék egy nagyobb rendszer része, le kell írni a helyét a nagyobb rendszerben, és a kapcsolódási pontjait, formáit.



4.2. A termék használatának előnyei

Itt foglaljuk össze, hogy milyen előnyei származnak a megrendelőnek a termék használatából.

Célszerű lehet például egy alábbi táblázat kitöltése:



A megrendelő haszna (előnyei)

Az ezt támogató rendszer jellemző(k)

Példa: egyszerűsödik egy értekezlet összehívása

Példa:

1. A felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy láthassák mások elfoglaltságait.

2. A rendszer automatikusan tud keresni közös szabad időpontot a tervezett résztvevők naptárai alapján.













4.3. Feltételezések és függőségek

Itt kell felsorolni minden olyan körülményt, amelynek meglétét feltételezzük a fejlesztés folyamán, és megváltozása hatással van a termékre. (Például feltételezzük, hogy az adatbázis mérete nem haladja meg a szolgáltató által biztosított lemezterületet.)

Ezeknek a feltételezéseknek a teljesülését folyamatosan figyelni kell, és ha megváltoznak, a változás hatását figyelembe kell venni a fejlesztés folyamán. (Például ha a szolgáltató által biztosított terület mégsem elegendő a teljes adatbázis tárolására, akkor a rendszert fel kell készíteni osztott adatbázis használatra.)



4.4 Költségbecslés

A fejlesztés és az üzembe állítás költségeinek becslése.



4.5. Installáció

A rendszer telepítéséhez szükséges követelmények (pl. telepítő program, az üzemeltető személyzet betanítása stb.)



5. A végtermék jellemzői, biztosított szolgáltatások

A legfontosabb szolgáltatások összefoglalása, a felhasználók szemszögéből, esetleg prioritásokkal kiegészítve.



6. Korlátozások

A rendszer fejlesztését és működését befolyásoló korlátozó tényezők. Például a rendszernek egy kis kapacitású személyi számítógépen is kell futnia, teljesítenie kell xx törvény előírásait stb.



7. Minőségi elvárások

Például teljesítmény jellemzők, válaszidő, biztonsági szint, felhasználó barátság, stb.



8. Dokumentációkkal kapcsolatos követelmények

Fajták, média stb.



9. Kockázat lista

Itt kell felsorolni minden olyan kockázati tényezőt (esetleg rangsorolva is), amelyek előre láthatók, és befolyásolhatják a fejlesztés eredményességét illetve határidőn belüli teljesítését. Ha lehetséges, adjuk meg a kockázat csökkentése érdekében megtehető intézkedéseket.



10. Szótár

Itt adjuk meg a szövegben előforduló szakterületi kifejezések (és kivételesen az elkerülhetetlen informatikai szakkifejezések) definícióját vagy magyarázatát. A definícióban vagy magyarázatban csak a szótárban levő kifejezések és köznapi kifejezések szerepelhetnek.

Ez a fejezet adja meg az alapját annak a szógyűjteménynek, amely önálló dokumentummá válva a fejlesztés során folyamatosan bővül és egyre pontosabb magyarázatokat tartalmaz, megteremtve ezzel annak lehetőségét, hogy elkerüljük a fejlesztők és a szakterületi szakértők közötti félreértéseket.



1