Vissza a Feladatok oldalra


WEBTECHNOLÓGIÁK

VÍZIÓDOKUMENTUM

DVD-CD-kereskedési WEBShop

Gyakorlatvezető:

RÉPÁSI TIBOR



Csoport tagok:


KOVÁCS
ATTILA
Tankör: G-5FP
Nk: B44S1J
E-mail: KOVACS52@IIT.UNI-MISKOLC.HU
SZILÁGYI
LAJOS
Tankör: G-5FP
Nk: AUHWTO
E-mail: SZILAGYI4@IIT.UNI-MISKOLC.HU


2008.10.10.




Tartalomjegyzék:

1. Bevezetés
2. Néhány régebbi adat a magyar online kereskedésről
3. Internetet használók aránya
4. Online vásárlók aránya
5. Az internet hatékonysága
6. A WEBShop főbb funkciói
7. A vásárlás folyamata
8. Az oldallal szembeni elvárások
9. Szótár
Munkanapló



1. Bevezetés

Egy nagykereskedelmi webshop megvalósítása a célunk, ami különböző gyártók DVD-it és CD-it forgalmazza, értékesíti. Az internet térhódításával az online kereskedelem is jelentős tömegbázist tudhat maga mögött. Ma Magyarországon ez a fajta értékesítési mód még nem annyira elterjedt, ennek oka:

1. az internetes infrastruktúra

2. a magyar vásárlói szokások.

Az áruház a virtuális és valós világ összekapcsolásával alkot kereskedelmi egységet majd. A termékek kiválasztása és rendelése a világhálón, átvétele a valós világban, személyesen történik. Így a vasarlók nagyobb bizalommal lesznek, gyorsabb szállítást és problémamegoldást remélhetnek. Könnyen használható és praktikus felülettel kell rendelkeznie, a vásárlók és az eladók fele egyaránt. Biztosítva az egyértelműséget, és egyszerű fizetési módot a vásárlók részére. Funkcióiban lehető legjobban közelítse meg a megszokott (nem interneten keresztül történő vásárlás formáját). A vevők döntő többsége nem érdekelt az informatikában, számukra ez a vásárlási forma csak egy eszköz (mint például egy gépjármű, pénztárgép, vagy banki szolgáltatás). Természetesen némi tudás szükséges részükről, amit a lehető legjobban minimalizálni kell a fejlesztés során. Megvalósításhoz a jól bevált Apache, MySQL, PHP hármast vettük igénybe. Az információk tárolása adatbázisban történik, melyből a PHP segítségével dinamikus, könnyen karbantartható oldalt képez. Ma mar ez az egyik legelterjedtebb technika, ami kiváló alapot biztosit a webáruháznak. Azért esett választásunk erre a témára, mert az informatikán belül számunkra az egyik legérdekesebb téma az internet. A megvalósítás folyamán átfogó képet kapunk a működéséről, és lehetőségeiről, melyet későbbi munkánk során kívánunk kamatoztatni. Emellett családi vállalkozásunk is hasonló kereskedelemben érintett, ezért számomra ismertek a követelmények, elvárások és jól követhető lesz számunkra, miként állja meg helyet a termek egy esetleges tényleges bevezetés után.

2. Néhány régebbi adat a magyar online kereskedésről

Forrás: http://www.piacesprofit.hu

3. Internetet használók aránya

Miközben Magyarországon több százezren használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, az internetes vásárlás egyenlőre a hagyományos kiskereskedelem csupán 0,1 százalékát teszi ki. Az e-kereskedelem legnagyobb kerékkötője, hogy ragaszkodunk a hagyományos vásárlási formákhoz. Ám lassan felnő az a korosztály, amely hozzászokott a világhálón való böngészéshez, és nem idegenkedik az on-line vásárlástól. A kereskedelem szereplőinek is szemléletváltozásra van szükségük: üzleti modelljeiket át kell dolgozniuk az on-line üzletmenetre.


1. ábra

Áruház célcsoportja azok a felhasználók, akik a nagykereskedelemben érdekeltek. Az 1.ábra a korcsoportok és azok internet használatának százalékos aranyát fejezi ki. Célközönség életkora 25-50 év közé tehető (természetesen nem zárt az intervallum), és ennek a csoportnak kell, hogy megfeleljen a szolgáltatás.

4. Online vásárlók aránya

2. ábra

A 2. ábrán látható, hogy az évek múlásával nő az interneten történő vásárlások száma. Egy jól kialakított kereskedelmi oldal esetében könnyebb megtartani, és megszerezni a vásárlókat. Feltehetően az elkövetkező években jelentősen nőni fog az interneten vásárlók bázisa, és nem lesz annyira idegen ez a vásárlási forma.

5. Az internet hatékonysága

3. ábra

A munkájukhoz internetet használok nagyobb része hatékonyabbnak találja az internet használatát (3. ábra). Cél, hogy a felhasználók szemében egy eszközkent szerepeljen a weboldal. A webáruház üzemeltetőjének az az érdeke, hogy egyes felhasználok rendszerességgel vásároljanak a mar meglevő és új termékek közül. Amennyiben elégedettek a szolgáltatással, biztos lehet a vásárlói kör kiszélesedésében, és az áruforgalom növekedésében. Az interneten történő vásárlás előnyökkel jár a vásárló és az eladó számára egyaránt.

Eladó:

- Önkiszolgáló vendégek

- Vásárló adatainak gyors elérése

- Könnyebb elszámolás a hivatalos szervek fele

- Internet kapcsolattal bárhonnan elérhető az áruház

- Kisebb munkaerőigény

- Hatékony kommunikáció a vevőkkel

Vevő:

- 24 órás nyitva tartás

- Könnyen áttekinthető, és szelektálható terméklista

- Gyors ügyintézés

6. A WEBShop főbb funkciói

Ebben a részben a szoftver működését és a működésére vonatkozó megszorításokat definiáljuk. Meghatározzuk a webáruház funkcióit és főbb működési momentumait. Fontos ezt a szakaszt jól átgondolni és megtervezni mivel később a szoftver fejlesztés során annál könnyebb lesz a munka. Validáció során ki fog derülni, hogy megfelel a szoftver a követelményeknek. Ennek fényében lehet eszközölni változtatásokat a követelményekben, de csak óvatosan, apróbb változtatások hasznosak lehetnek, viszont nagy átalakítások esetén kérdéses, hogy meg fog-e felelni a szoftver a megbízónak. Lényeges a megrendelővel a hatékony kommunikáció, minél pontosabb leírást ad a követelményekről, annál könnyebben és precízebben írható le a specifikáció. Megvalósíthatósági tanulmány készítése, ez annak vizsgálata, hogy a megrendelő kívánságai kielégíthetők-e az adott szoftver- és hardvertechnológia mellett. Esetleg felhozhatok példák, illetve kiindulási alapnak már kész rendszer. Ezek után az elemzési tevékenységekből összegyűjtött információkat rendszerezni kell.

A megrendelő szemszögéből:

- Fogyasztók

- Fizetési mód

- Nyilvántartás

- Hitelesség

- Használhatóság

A vásárlói oldal:

- Regisztráció

- Belépés

- Kosár

- Hírlevél

- Vendégkönyv

- Keresés

- Navigációs oldal

Adminisztrációs oldal:

Az áruháznak több adminisztrátora lehet, mint ahogy egy boltban több eladó. Számukra egy gyors és könnyen használható felület kell, amin a következőket végezhetik el:

- Új kategória létrehozása

- Kategória módosítása

- Kategória törlése

- Új termék létrehozása

- Termék módosítása

- Termék törlése

- Aktív termék

- Kép feltöltése a termékhez

- Keresés a termékek között

- Vendégkönyv karbantartása

- Felhasználó törlése

- E-mail küldése az összes, a hírlevélre feliratkozott, és az egyes felhasználóknak

- Oldal számlálóinak megtekintése, nullázása

- Adminisztrátori jelszó módosítása

- Új adminisztrátor felvétele

- Kiszerelések és áfák felvétele, módosítása, törlése

- Rendelések kezelése

- Rendelések kiírása szöveges fájlba

7. A vásárlás folyamata

1. Regisztráció

2. Kategória választása és keresése

3. Termék kiválasztása

4. Kosár

5. Rendelés

8. Az oldallal szembeni elvárások

1. Gyorsaság

2. Megbízhatóság

3. Diszkréció

4. Friss információ

5. Egységes kinézet

6. Könnyű eligazodás

7. Navigáció

8. Egységesség

9. Szótár

CD, DVD: multimédiás adathordozó
On-line: oldalon közvetlen hozzáférésű
Webáruház/Webshop: interneten keresztüli vásárlás
Php: számítógépes szkriptnyelv, legfőbb felhasználási területe a dinamikus weboldalak készítése
Apache: http szerver
MySQL: adatbázis kezelő rendszer




Munkanapló

Kezdet Időtartam Résztvevők Tevékenység Eredmény
2008-10-03 12 óra egyéni munka + 2 óra konzultáció
12 óra egyéni munka + 2 óra konzultáció
Kovács Attila

Szilágyi Lajos
Beadandó feladat megtárgyalása. On-line WEBShop ötletének megtárgyalása. Részfeladatok kiosztása.

Feladatkiosztás:

Kovács Attila:
  • 1. Bevezetés
  • 2. Néhány régebbi adat a magyar online kereskedésről
  • 3. Internetet használók aránya
  • 4. Online vásárlók aránya
  • 5. Az internet hatékonysága
  • Munkanapló
Szilágyi Lajos:
  • 6. A WEBShop főbb funkciói
  • 7. A vásárlás folyamata
  • 8. Az oldallal szembeni elvárások
  • 9. Szótár
  • Munkanapló
2008-10-10 2 óra konzultáció
2 óra konzultáció
Kovács Attila
Szilágyi Lajos
Elkészült részfeladatok áttanulmányozása, módosítása.
Adategyeztetés. A vízió dokumentum összeállítása, javítása.
A Vízió dokumentum és a munkanapló beadásra szánt változata.

Értékelési táblázat

Név Összidőszakra (∑100%) [%]
Kovács Attila 50
Szilágyi Lajos 50

Ugrás az oldal tetejére.