A Microsoft Windows bemutatása
 
Operációs rendszer struktúrák
 
1. Monolitikus rendszerek
 
Ez a fajta operációs rendszer eljárások gyűjteménye, bármelyik hívhatja a másikat mindenféle korlátozás nélkül.
A paraméterek és a visszaadott értékek esetén minden eljárásnak jól definiált felülete van.
Az információ takarás fogalma teljesen ismeretlen, mindegyik eljárás látja a másikat.
    Valamennyire azonban lehet struktúrálni ezt a fajta rendszert is. Az operációs rendszer szolgáltatásait (a rendszerhívásokat) úgy kérjük,
hogy elhelyezzük a paramétereket egyezményes helyeken ( regiszterekben ) és ezután egy kernel vagy felügyelt kérést hajtunk végre:
Ez a hívás felhasználói módról kernel módra kapcsolja a processort és a vezérlést átadja az operációs rendszernek:
1. ( A legtöbb CPU két üzem-módban dolgozik: kernel módban az operációs rendszernek dolgozik és minden utasítás megengedett,
felhasználói módban felhasználói programoknak dolgozik a B/K, továbbá néhány más utasítás is tiltva van ).
Ezután a paraméterek alapján az operációs rendszer eldönti, hogy melyik rendelkezés a végrehajtandó:
2. A k-adik rendszerkérés végrehajtásához az operációs rendszer keresi az eljárások táblázatának k-adik eleméből az eljárás címét,
majd ez alapján meghívja a kiszolgáló eljárást:
3. Ha az eljárás végzett tevékenységekkel, akkor a felhasználói program visszakapja a vezérlést:
4. Főprogram: Ez hívja a Kernel szolgáltató eljárásait
Szolgáltató eljárások készlete, ezek hajtják végre a Rendszerhívásokat
Segédeljárások a szolgáltató eljárások végrehajtására
 
2. Rétegelt rendszerek (UNIX)
 
Ez egy olyan hierarhia, amelyben minden egyes szintet az alatta lévőre épí-tünk.
Az első ilyen operációs rendszert Dijkstra tervezte és a THE nevet adta neki – 1968-ban. A rétegek a következők voltak:
 
4. Felhasználói programok
3. I/O kezelése
2. Gépkezelő-processzus
1. Memória és dobkezelés
0. Processz hozzárendelés és multiprogramozás
 
A 0. réteg biztosította a processor multiprogramozhatóságát,
az 1. lefoglalta a processzusok számára a memória területeket, valamint a dobon tárolta a processzusok azon „lapjait”, amelyek számára a memóriában már nem volt hely.
A 2. kezelte a processzorok közti kommunikációt és a gépkezelő konzolját.
A 3. felügyelte a B/K műveleteket, eszközöket és a bejövő vagy kimenő adatfolyamok átmeneti tárolását.
A 4. réteg a felhasználói programoké volt, amelyek mellőzhették a processzorokkal, memóriával és B/K eszközökkel való bajlódást.
Az 5. réteg a gépkezelő processzusáé volt.
A MULTICS rétegek helyett gyűrűkbe szerveződött, a belső gyűrűk több a külsők kevesebb privilégiumot kaptak.
Ha egy külső gyűrűbeli eljárás egy belső gyűrűbeli eljárást kívánt hívni, akkor a rendszerhívásnak megfelelő TRAP utasítást kellett végrehajtania.
A TRAP paramétereinek helyességét részletesen ellenőrizték a hívás teljesítésének engedélyezése előtt.
 
 
Különböző Microsoft Windows Operációs Rendszerek:
(Képre való kattintással kiválasztható az Operációs rendszer)
 
 
     http://e-oktat.pmmf.hu/strukturak
 
          Készítette: 
Tóth Tibor
          Tankör: 
G-2MMI
          Dátum: 
2005.10.05
 forrás: