Következõ generációs ATI videókártya

Hosszas várakozás után, a konkurenciát követõen most az ATI Technologies is elõrukkolt az újdonságaival. Az R420 VPU köré épülõ X800XT és PRO kártyák fej-fej mellett teljesítenek az nVIDIA legújabb kártyáival. Néhány tekintetben még túl is mutatnak rajtuk, ám másokban elmaradnak tõlük.Az újdonságok hivatalos bejelentésével a cég azért várt eddig, mert elmondásuk szerint a bejelentéstõl számítva legfeljebb 30 napon belül piacra akarták dobni õket. Ezt be is tartják valószínûleg, hiszen az ATI szerint május 21-én már a boltokban lesznek a kártyák.

Ha töbet akarsz látni klikk a képre



Az R420 VPU az ATI legújabb 0,13 mikronos úgynevezett low-k gyártástechnológiájával készül, és az NV40 222 milliójához képest mindössze 160 millió tranzisztort tartalmaz. Ez lehetõvé teszi, hogy az X800XT még alaphelyzetben is 125 MHz-el magasabb frekvencián fusson, amellett, hogy a melegedése nem számottevõ, mondhatni töredéke az NV40-nek. Így sem extra nagy hûtés, sem extra erõs táp nem kell hozzá. A cég ajánlása szerint az eddigi, akár csak 300W-os tápunk is simán elviszi majd az új kártyákat, mivel az áramfelvétele jó 20 %-kal még a 9800XT-nél is alacsonyabb, nem beszélve a 6800 Ultráról. Ennek megfelelõen a kártyákon egy darab molex tápcsatlakozó van, és emellett található az extra Video-In panel csatlakoztatására használható konnektor.

Az X800XT 525 MHz-en mûködik majd, és 1150 MHz-es Samsung GDDR3 memóriát kap. Órajelek tekintetében tehát mindkét téren túlmutat a GeForce 6800 Ultrán, és ugyanúgy 16 renderelõ futószalagot tartalmaz. Az X800PRO kártyákon a VPU nem kevesebb, mint 475 MHz-en fog üzemelni és 900 MHz-es GDDR3 memóriát pakolnak mellé. Ez utóbbi kártya azonban csak 12 futószalagot tartalmaz majd, amelynek megfelelõen valamivel alacsonyabb is lesz a teljesítménye.
Az architektúrális különbségek jól mutatják, hogy mekkora erõ is lakozott az R3x0 VPU-ban. Az R420 ugyanis messze nem jelent akkora elõrelépést, mint az NV40 az NV30-hoz képest, mégis teljesítményével simán képes utolérni azt. A Shader Model 3.0 támogatást is valószínûleg csak ezért építette be az nVIDIA, mert neki jóval többet kellett most bizonyítania és ugrania, mint az ATI-nak. Az R420 256 bites memóriavezérlõvel rendelkezik, amely 4db 64 bites csatornára van felosztva. Mindegyik csatorna full duplex, tehát egyszerre írási és olvasási mûvelet is folyhat rajtuk. A Vertex Shader egységek száma is megnõtt a 9800-as kártyákhoz képest, 6 darabra.
Talán az egyik legkényesebb kérdés ami a szakértõket foglalkoztatta eddig, hogy valójában lesz-e Pixel Shader 3.0 támogatás az új ATI kártyákon vagy sem. Nos mint utóbb tehát kiderült, nem támogatják. Persze nem kell megijedni, ez a felhasználókat jóideig semmilyen formában nem érinti majd hátrányosan. Hogy megértsük a dolgok lényegét, ejtenünk kell pár szót az PS 3.0 újításairól. Ez ugyanis nem tartalmaz látványbeli elõrelépést, sõt lényegében semmi olyan nem került bele, ami a Pixel Shader 2.0-val ne lenne megoldható, és az igéretek szerint még a legkorábban 1 év múlva érkezõ, netán PS 3.0-t használó játékok is rendesen futnak majd az X800 kártyákon.

A különbség abban rejlik, hogy a Pixel Shader 3.0 kapcsán több újítást is bevezettek, amelyek a programozhatóság könnyítésére irányulnak. Egyszerûbben lehet tehát programozni, de kérdés hogy a manapság az idovel versenyt futó, a játékprogramok optimalizálását szinte teljesen elhagyó tervezok kihasználják-e a majd ezt a lehetoséget. Igazán látványos elorelépést a jövoben majd a Shader Model 4 hoz, ugyanis ez már egy úgynevezett külön topológia processzorral fog dolgozni.

Persze nem kell aggódni, az X800 sem maradt újítás nélkül. Noha a teljes PS 3.0 nem került bele, viszont a Pixel Shader mégis fel lett ruházva némi új tudással. Ennek megfelelõen a kártyák hivatalosan a PS 2.0b verziót támogatják - amely a PS 2.0 bõvítményeként értendõ - ráadásul néhány fontosabb funkció a PS 3.0-ból már bele is került. Így például 120 helyett 1536 utasítást támogat, és az F-Buffer technológián is frissítettek, valamint a Dynamic Flow Control is jelen van. Az új HyperZ HD pedig immár az 1600x1200, és 1920x1080-as felbontásokban is mûködik. A Vertex Shader tekintetében pedig a 3.0 minden követelményét teljesíti az ATI megoldása, szinte csak nem nevezik nevén.

Tehát noha nem DirectX 9.0c, hanem csak DirectX 9.0b támogatással rendelkezik a kártya, ez jóideig mindössze papíron jelent számára hátrányt. Az egyetlen dolog, amit negatívumként lehet kiemelni ezzel kapcsolatban, hogy a kártya még mindig csak 24 bites lebegõpontos precizitással dolgozik, szemben az NV40 32 bitjével. Ugyanakkor, mint azt az eddigiekben is láthattuk, a 24 bit egyátalán nem látható különbség a 32-höz képest, ugyanakkor a 16 bit - amire az eddigiek alapján az NV40 is elõszeretettel butít helyenként - már igenis észrevehetõ különbség.


Az igazi újítások közé tartozik az úgynevezett 3Dc és a TAA technológia. Elõbbi egy újfajta eljárás a normal mapek tömörítésére, amelyek egy újfajta felületi modellezést tesznek lehetõvé. Ez a megoldás számos elõnnyel bír, azonban egyelõre a Half Life 2-n kívül nem tudni olyan játékról, ami ezt kihasználná. Hasonló az eset tehát, mint az NV40 Doom 3-at gyorsító megoldásával, egyelõre nem várható alkalmazása.

Következo oldal>>