A TAA (Temporal Anti Aliasing) azonban egy újfajta élsimítási 
  megoldás, amelyet nem utolsó sorban az új Catalyst meghajtókban 
  már az R3X0 kártyákon is be lehet majd kapcsolni. Az eljárás 
  lényege, hogy a TAA képkockánként válogatja 
  a mintavételezési pontokat, tehát variál a mintavételi 
  eljárások között. Ez kiküszöböli az egyes 
  mintavételezési eljárások hátrányait, 
  az egyes hibákat, de differenciát jelent minden képkockánál. 
  Itt arra alapoznak, hogy az emberi szem adottságaiból kifolyólag 
  az agyunk képes összekombinálni a két képkocka 
  látványát, ezáltal sokkal jobbnak látjuk 
  a képminõséget. Viszont természetesen az egyes screenshotokon 
  nem lesz látható a különbség, mivel azok egyetlen 
  frame állapotát adják csak vissza. Elõnye tehát, 
  hogy 4x TAA esetén már egy 8xAA képminõségnek 
  megfelelõ látvány tárul elénk, hátránya 
  pedig, hogy viszonylag magas FPS (~80, vsync bekapcsolva) kell a hatás 
  eléréséhez. A különbség ilyen sebességen 
  már 2xTAA alkalmazásánál is észrevehetõ, 
  és ez ráadásul nem jelent FPS csökkenést a 
  normál 2x AA használatához képest. Az elgondolásból 
  eredõen tehát a képminõség arányosan 
  növekszik, az adott TAA szinten elért sebességgel, tehát 
  FPS-el.
  A teljesítményt illetõen az X800 kártyákkal 
  nincs gond. Sõt, olyannyira fej-fej mellett haladnak a GeForce 6800 kártyákkal, 
  hogy szinte a legtöbb tesztben ~3 FPS-re megegyezik a sebességük. 
  Természetesen - csakúgy, mint az új NV40 kártyák 
  esetében - itt is rengeteg a processzor limitált eset, azonban 
  a mérvadó tesztekben jól látszik a különbség 
  a kártyák között. Az X800 PRO általában 
  5-10%-kal marad le az XT-tõl, az XT pedig legtöbbször azonos 
  sebességet ér el a 6800 Ultrával. Néhány 
  teszt akad, ahol az X800XT vezet 20-30%-kal, de akad néhány olyan 
  is, ahol a 6800 Ultra ugyanennyivel. 
A népszerû Far Cry nevû játékban például egyértelmû az X800 vezetése, még a Pro verzió is gyorsabb a 6800 Ultránál, akár 10 %-kal is. Az Unreal Tournament azon részeiben pedig, amelyek nem processzor limitáltak, fej-fej mellett halad a két kártya, az X800XT is mindössze 3-4 FPS-el elõzi meg a 6800 Ultrát. Az X800XT csak 1600 x 1200-as felbontáson, és 4xFSAA mellett esik a 6800 Ultra szintje alá néhány FPS-el, azonban ugyanezen felbontáson, 8x anizotrop szûrés esetén már pont az X800XT vezet, nem kevesebb, mint 30 %-kal a 6800 Ultra felett.
Splinter Cell Pandora Tomorrow BrenchMark eredmények:
GPU  | 
    Min. FPS | Max. FPS | Átlag FPS | 
Radeon x800XP  | 
    18  | 
    75  | 
    41.8  | 
  
Radeon x800Pro  | 
    17  | 
    72  | 
    40.4  | 
  
Radeon 9800XT  | 
    17  | 
    73  | 
    38.2  | 
  
Geforce 6800 Ultra  | 
    18  | 
    72  | 
    36.5  | 
  
A képminõséget illetõen, ha egy hangyányival is, de összességében az ATI vezet. FSAA tekintetében még mindig fejlettebb a saját gamma korrekciós eljárása, valamint az új TAA is dob a minõsítésen. Anizotrop szûrés tekintetében az X800 minõsége javult a 9800XT-hez képest, és nagyjából egyenrangúan teljesít a 6800 Ultrával. A trilineáris filterezéssel, az X800 kitûnõ, szinte 100%-os képet mutat a referenciához képest, míg a 6800 Ultra már valamivel elmarad, bizonyos esetekben rosszabb képminõséget produkál. Mégis, a kártyák közötti képminõség különbséget nagyon nehéz észrevenni, és valójában az egyszeri játékos soha nem is fogja. A Microsoft álláspontja szerint azonban az NV40 algoritmusa itt mégis "tökéletesebb" valamivel, mint az X800-é, annak ellenére, hogy a látható különbség mégis az X800 oldalára billenti a mérleget.
A két cég tehát rendkívül kiegyensúlyozott csatára számíthat a piacon. Míg a GeForce 6 sorozat javára csak a PS 3.0 támogatás szól, addig az X800-ak felé billenti egyértelmûen a mérleget az alacsony fogyasztás, a halkabb, szolidabb hûtés, és így a normális tápellátás-igény. Grafikai teljesítményüket, és képminõségüket illetõen nem lehet nagyobb különbségekrõl beszámolni, amellett, hogy a GeForce 6 sorozat még mindig kétséges eredményeket produkál például Far Cry-ban. Ez az új Detonator driverrel sem változott, azonban fennáll a lehetõsége, hogy a játékban van a hiba, és a következõ patch már orvosolni fogja ezt. A verseny a két cég termékei között tehát rendkívül kiélezett lesz, és minden bizonnyal az áruk, és a mennyiségi megjelenésük - és annak idõpontja is döntõ hatással lesz a sikerükre.
Noha ez a cikk nem pont arra irányult, hogy szembesítse a két kártyát, a korrekt kép kedvéért ez mégis elkerülhetetlen volt. Mindezek ellenére azonban gyõztest hirdetni nem lehet, mind az ATI, és az nVIDIA kártya rendkívül jó paraméterekkel bír, és bizonyosan jó vétel lehet belõlük.
Az ATI hivatalos oldalának linkje: www.ati.com
Források:
  SuperGamez internetes magazin, www.supergamez.hu link
  HardOCP, www.hardocp.com link